Метеоритно стъкло пази останки от древен живот

Аризонският кратер с диаметър 1200 м и дълбочина 180 м се е образувал преди 50 000 години. © Rick Mach

Останки от древно блато са консервирани в стъкло, образувано вследствие на падане на метеорит.

Откритието за първи път позволило да се открият следи от живот, успял да преживее въздействието на високата температура и екстремното налягане при влизане в атмосферата.

Изследването прибавя тежест към хипотезата, твърдяща, че микробите могат да пътешестват върху космически обекти и да „засяват” Слънчевата система.

Астробиолозите отдавна смятат, че прости форми на живот може да са пристигнали на Земята с метеорити, а наземните микроорганизми, съществуващи в най-ранния стадий от развитието на нашата планета, може да са се втурнали в Космоса заедно с изхвърлени от нея части.

Марсианските метеорити падат на Земята заедно с фрагменти от почвата. Теоретичните изчисления показват, че и някога отделили се от Земята фрагменти вероятно са имали достатъчно енергия, че да се отправят например към Юпитер или Сатурн. Подобна концепция се нарича панспермия. Тя включва и предположението, че органичните съединения, необходими за живот, са способни да преживеят както високите температури и налягането, така и „аварийното кацане”.

Доказателства за тази теория били открити в околностите на кратера Дарвин в Тасмания – образувание с диаметър 1,2 км, формирано в резултат на удар от космическо тяло преди около 800 000 години.

Така нареченото дарвинско стъкло се е образувало по време на разтопяването на каменните отломки, разхвърляни на територия от 400 квадратни километра около кратера. Кирън Торес Хауърд от университета на Тасмания изучил състава на това стъкло и разпределението на вещества в него в докторската си дисертация.

При по-внимателен анализ с рентгенова дифракция той открил, че стъклото е пронизано от малки сферични образувания и е осеяно с геометрично правилни „джобчета”, които може да се сравнят с клетки от пчелна пита.

Изображение на образуванията в дарвинското стъкло, получено с метода рентгеново поглъщане. Тъмните петна са джобчетата, подобни на пчелна клетка. Те вероятно са се образували при изпаряване на водата.