ISON загубила фрагменти и се сдобила с „крила”

© Wendelstein Observatory of the LMU/MPS

Един или няколко големи фрагмента вероятно са се отделили в последните няколко дни от ядрото на кометата ISON.

Именно с това се обяснява появата на крилоподобни структури в нейната опашка и рязкото нарастване на яркостта, смятат немски астрономи.

Малко по-рано във вторник руският астроном Генадий Борисов от Кримската астрофизическа обсерватория съобщи пред РИА Новости, че кометата, на която веднага след откриването беше предричана рекордна яркост, достойна дори да засенчи тази на пълната Луна, е била достъпна за наблюдения с невъоръжено око само няколко дни. Тъй като сега тя се доближава до Слънцето, почти няма шансове да бъде видяна.

Според думите на учения преди няколко дни яркостта на ISON е нараснала до пета звездна величина, което е с единица по-ярко от най-слабите звезди, достъпни за невъоръжено око. Дали кометата ще стане наистина най-ярката за столетието, предстои да разберем, след като тя премине перихелия си.

Прогнозите засега не се оправдават – яркостта на кометата е нараствала много бавно, а някои учени решиха, че тя вече е започнала да се разрушава и може да изчезне, преди да достигне най-близката си до Слънцето точка.

На 7 ноември обаче яркостта на кометата неочаквано рязко е нараснала, някои наблюдатели заявиха за внезапно нарастване на активността на нейното ядро.

Учените от немския Институт за изследване на Слънчевата система и обсерваторията на университета „Лудвиг Максимилиан” в Мюнхен са провели серия наблюдения на кометата на 14 и 16 ноември и смятат, че са открили причината за изблика на нейната яркост.

На снимките астрономите видели две подобни на крила структури, които се простират от двете страни на кометата. „Такива образувания обикновено възникват, след като отделни фрагменти се откъснат от ядрото”, обяснява Херман Бонхарт от Института по Слънчевата система.

Както и ядрото на кометата, нейните фрагменти изпускат струи газ и прах. Когато те се срещнат с изхвърлените от ядрото, се формира граничен слой, подобен на крила. „Нашите изчисления сочат, че ISON е загубила само един или най-много няколко фрагмента. Но както показва опитът, кометите, които губят един фрагмент, са склонни да повторят този опит”, казват учените.

По-нататъшната съдба на кометата е неизвестна. След седмица, на 28 ноември, тя трябва да премине перихелия и нейната яркост да достигне своя максимум. Не е изключено обаче ISON да се разруши.

Източник: РИА Новости