Епидемия от устойчиви инфекции очаква човечеството

© SPL/CC

Биохимиците отдавна предупреждават, че злоупотребата с антибиотици води до формиране на нови щамове микроорганизми и вируси, в резултат на което последните стават устойчиви към най-доброто медицинско оръжие на човечеството.

И все пак отказът изцяло от антибиотици не е възможен, тъй като леките болести ще се превърнат в едва ли не смъртоносни, а много пациенти може и да не се справят с мощна инфекция.

И докато още едни изследователи търсят оптимално решение на проблемите, други се опитват да оценят мащабите на катастрофата.

Наскоро правителството на Великобритания публикува научноизследователски документ, според който в близките десетилетия човечеството може да очаква истинска пандемия, предизвикана от устойчиви към антибиотици организми, ако още сега не започнем да контролираме употребата на тези препарати от населението.

„Изчислено е, че ако хората се сблъскат с взрив на нова бактериална инфекция в близките 20 години, то ефективно лекарство за лечение на прихваналите я хора – а те ще бъдат около 200 000 – няма да бъде изобретено веднага. Ние очакваме, че около 80 000 от всички инфектирани може да загинат от свръхустойчив щам“, разказват изследователите.

В по-конкретни цифри биохимиците смятат, че от общия брой инфектирани с устойчив щам на бактерия или вирус вероятно ще загинат 40%.

Изследователите също отбелязват, че растящата устойчивост на бактериите и вирусите към антибиотици не е проблем само на бъдещето, а още на днешния ден. Става дума за това, че резистентните щамове вече толкова са се укрепили и разпространили, че много стандартни хирургични операции стават по-опасни, отколкото преди няколко десетилетия. В случай на неволна зараза пациентът няма да има с какво да се лекува.

Учените разказват, че сега се наблюдава връщане към Средновековието – поради бактерии и вируси отново става прекалено рисковано да се трансплантират и отделят органи, да се лекуват продължителни и онкологични заболявания.

В момента специалисти от ООН и представители на СЗО активно си сътрудничат, за да открият оптимално решение на създалия се проблем. Учените не само разработват ново поколение антибиотици, към които вируси и бактерии още не са изработили устойчивост, но и съставят списък на мерките, които е необходимо да се вземат, за да се избегнат катастрофи от общочовешки мащаб.