Кравешкият тор увеличава устойчивостта на бактериите към антибиотици

Wikimedia Commons

Повсеместното използване на антибиотици в животновъдството е позволило на фермерите значително да увеличат производството на месо. Но съществува мнение, че в резултат на това бактериите, включително опасните за човека, стават устойчиви към лекарства. Освен това използването на кравешкия тор за наторяване още повече задълбочава проблема.

Изследователи от Йейлския университет решили да проверят наистина ли торът може да допринася за размножаването на микроорганизми с повишена резистентност в почвата. За тази цел те обработили участък земя с тор от крави, които никога в живота си не били получавали антибиотици. На друг контролен участък използвали обичаен азотен неорганичен тор. След две седмици от всеки участък били взети проби за анализ на обитаващите там микроорганизми.

За свое учудване учените открили, че бактериите на наторения участък притежавали несравнимо по-голяма устойчивост към медикаменти от техните съседи. Много от тях притежавали гени, необходими за производство на ензима бета-лактамаза, който блокира действието на много видове антибиотици, включително пеницилини.

С генетични маркери Джо Ханделсман и колегите ѝ изяснили, че усъвършенстваните микроорганизми не били занесени от организма на кравите, а постоянно си живеели в земята, но нещо в състава на тора ги карало да се държат различно и да търпят изменения.

Точната причина на загадъчното действие на екскрементите досега не е ясна. Учените смятат, че тежки метали или други елементи, присъстващи в тора, правят почвата по-благоприятна за отделни типове резистентни бактерии, които преди наторяването са били представени в малки количества. Такива едноклетъчни организми изработват устойчивост, за да се борят с естествените антибактериални агенти, например гъбичките.

Авторите на статията, публикувана в изданието PNAS 1, планират да проведат допълнителни изследвания. На участъка, обработен с тор, особено се чувствали бактериите Pseudomonas, които предизвикват сериозни инфекции у човека.

В същото време противниците на използването на антибиотици в животновъдството казват, че при използването на тор от крави, които са получавали лечение, ефектът може да е още по-значителен.