Древният екватор. Светът се е обърнал на 90 градуса

© SEED Science

Eкваторът в периода ордовик е преминавал през Северна Гренландия, канадската провинция Манитоба и щатите Юта и Невада, сочи изследване. Учените Жису Жин и Фил Маккосланд от катедрата по наука за Земята към университета в Западен Онтарио са стигнали до този извод, след като са изследвали вкаменелости от над 6000 км.

Ордовик, вторият от периодите на палеозойската ера, е започнал преди около 488 млн. г. и е приключил преди около 443 млн. години.

„Ако говорим за магнитните полюси на Земята, то преди 450 млн. години те са се намирали на съвсем други места. Съответно и екваторът е бил разположен различно – пояснява Жин. – Светът е бил обърнат почти на 90 градуса, сегашният север тогава е бил изток.” Според учения определянето на ширините от онова време е необходимо за разбирането на геологичните процеси.

„За да определим разположението на нещо – от въглищните пластове, до бариерните рифове, – е необходима ширина. Съставянето на карта на древната земя и съотнасянето й към разположението на магнитните полюси ще позволи да се подобри разбирането за еволюционната история на планетата, а също ще даде възможност за по-точно определяне на многобройните природни ресурси”, добавя изследователят.

„За да определим положението на древния екватор, ще нанесем на карта всички тогавашни ширини, а след това ще можем точно да прогнозираме къде има залежи на различни видове минерали, камъни или нефт. Например прочутият тиндалски камък, от който са построени много сгради в Канада, се среща само по този древен екватор”, казват изследователи.

За откриването на древния екватор много им помогнало това, че в пределите на около 10 градуса от него не е имало урагани – тази зона може да се разпознае по изкопаеми останки в неувредени подводни отлагания.

Маккосланд споменава още един определящ фактор. Ордовиковата география се е основавала на постоянно магнитно поле на Земята, което се е отпечатало в камъните от този период.

„Застиналите във времето палеомагнитни посоки ни позволяват да оценим разположението на древните полярни зони. Ако, разбира се, магнитното поле на Земята е изглеждало по същия начин, както сега”, обяснява той.

Магнитното поле на Земята. © NASA