Средновековно лекарство се оказа по-добро от съвременните

Специалисти по молекулярна биология от Нотингамския университет са пресъздали лекарство по рецепта от средновековна англосаксонска книга.

Неочакваната ефективност на това лекарство е описана на сайта на университета – то се оказало прекрасно средство срещу един от най-резистентните видове бактерии.

Д-р Кристина Лий (Christina Lee), специалист по английска литература, се обърнала към своите колеги от Центъра за биомолекулярни изследвания и ги помолила да пресъздадат лекарството, което автор на рецепти от лекарска книга от Х век предлагал за очни инфекции. Когато лекарството било създадено, станало ясно, че то прекрасно действа срещу заболявания, свързани с мецитилин резистентен златист стафилокок (МРЗС).

Това откритие потресло учените, тъй като МРЗС се отличава с невероятно висока устойчивост към антибиотици, което силно затруднява неговото лечение. Когато биолозите опитали да лекуват със средновековното лекарство мишки, заразени с МРЗС, се оказало, че то убива до 90% от стафилококите. В състава на лекарството влизат чесън, лук, вино и говежди жлъчен сок.

Принципно голяма част от рецептите от старинните рицарски книги са насочени за лечение на бактериални инфекции и всички съставки, влизащи в това лекарство, са известни с антибактериалните си свойства, но никой не очаквал такъв мощен ефект.

Учените експериментирали с различни лекарства и изяснили, че то действа във всичките четири създадени от тях варианта, но успели да установят оптималния му състав.

Микробиолозите невероятно се вдъхновили от получените резултати и възнамеряват в състава на нов научен колектив – The AncientBiotics – да продължат изучаването на други средновековни рецепти.