Заснеха езеро от лава на Йо

Йо
© NASA

Наземният телескоп LBT е получил уникални снимки на 200-километровия вулкан Локи на повърхността на Йо – най-неспокойния спътник в Слънчевата система, и е разгледал детайлно езеро от лава в неговия кратер, твърдят планетолози в статия, публикувана в Astronomical Journal.

„Преди успявахме да видим ярки и доста размазани петна, избликващи в различни точки на повърхността на Локи в минали години. Ясните снимки от интерферометъра LBT за първи път ни показаха, че тези изблици лъчение възникват едновременно в различни точки в кратера.

Това говори, че подковообразната форма на Локи е възникнала благодарение на съществуването на активно лавово езеро, чиито недра активно се смесват“, казва Имке де Патер (Imke de Pater) от Калифорнийския университет в Бъркли (САЩ).

Де Патер колегите ѝ са получили едни от първите снимки на най-големия вулкан на Йо от времената на прелитането на сондите „Вояджър“ покрай Юпитеровите спътници през 1979 година, с помощта на необикновения инфрачервен телескоп-интерферометър LBT.

лавово езеро на Йо