Загадъчно студено петно от Големия взрив е гигантска „пустиня”

© ESA Planck Collaboration

Необичайно „студено петно“ в микровълновото фоново лъчение на Вселената, открито по време на първите наблюдения на ехото от Големия взрив, е възникнало благодарение на съществуването на гигантска космическа „пустиня“ с големина 1,8 млрд. светлинни години, където почти няма галактики и звезди, се казва в статия, публикувана в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Загадъчното „студено петно“ е открито през 2004 година, когато телескопът WMAP започнал да работи над съставянето на първата карта на реликтовото лъчение на Вселената. Първоначално учените мислели, че си имат работа с дефект на уредите на сондата или със статистическа грешка, но следващият подобен апарат – европейския телескоп „Планк“ – потвърдил съществуването на петното.

Ищван Сапуди (István Szapudi) от Хавайския университет в Маноа (САЩ) и колегите му разкрили възможната причина за съществуването на това петно, като анализирали снимки, събрани от наземния оптичен телескоп Pan-STARRS и орбиталната обсерватория WISE при наблюденията на съзвездие Еридан, където се намирала гигантската аномалия.

© ESA and the Planck Collaboration

Данните и снимките с тези телескопи помогнали на учените да съставят триизмерна карта на Вселената в дадения участък и да открият, че регионът, заобикалящ „студеното петно“, се явява своеобразна космическа пустиня. Според изчисленията на учените тя се простира на 1,8 млрд. светлинни години дължина и няколко десетки милиарда светлинни години дебелина, а близката ѝ към нас граница се намира на три милиарда светлинни години от Земята.

Както отбелязват Сапуд и колегите му, в тази „пустиня“ няма звезди и галактики, които обикновено ускоряват лъчението на „ехото“ от Големия взрив и му помагат да се движи по-бързо. В „пустинята“ това не се случва, поради което микровълновият фон на Вселената в нея се забавя и се „разтяга“ под действието на тъмната енергия, която кара нашата Вселена да се разширява с ускорение.