Ядрените марсианци и тъмнината на Земята

Ядрена война на Марс и шест дни тъмнина на Земята. Нека още веднъж да развенчаем поредната порция сензации, подхваната този път дори от агенции.

Космосът винаги е привличал човечеството. Така е било още когато хората и понятие се нямали за устройството на Вселената.

Ситуацията не се променя и сега, когато за далечните галактики е известно доста повече, отколкото преди хиляди години. Но някои не поради незнание, а в търсене на евтина сензация и известност и за привличане на вниманието спекулират с неясни за повечето хора материи.

Така и този път – още неуспели всички да свикнат с първото в историята кацане на комета, и интернет беше наводнен от сензации от друг порядък.

Всичко започва с информация на сайта Huzlers.com, където се публикуват пародийни новини. Именно там се появява сензационната забележка, че от 16 до 22 декември Земята ще се потопи в тъмнина.

Не стига че едва не се хванахме за сърцата от притеснение, ами необичайното и плашещо шестдневно явление било обещано от „специалисти от НАСА“ начело със самия Чарлз Болдън – началник на космическата агенция.

Като причина „специалистите“ назовали „най-силната за последните 250 години“ слънчева буря, която „ще продължи 216 часа и ще блокира 90% от слънчевата светлина“. Естествено, новината първоначално била тиражирана от някои англоезични медии. Когато започнала вълната от опровержения, разказите за апокалипсиса се преместили в социалните мрежи.

Всъщност „новината“ за шестте дни мрак не е „новина“. За първи път сюжетът се появява през 2012 година, макар че тогава ни беше обещавано тъмнината на Земята да бъде предизвикана от кометата, открита от руския астроном Еленин, от навлизането на Земята в специална област от космическото пространство и т.н.

Сега сензацията се „опира“ на кръгла дата – точно преди 150 години поради коронално изхвърляне на маса от Слънцето се е разразила голяма геомагнитна буря. Тя е получила името си в чест на астронома Ричард Карингтън, който наблюдавал предшестващото бурята коронално изхвърляне на вещество.

Тогава в Европа и Северна Америка престанал да работи телеграфът, практически навсякъде можело да се наблюдава северно сияние – любували му се дори жителите на Куба и Хаваите.

Последната геомагнитна буря от подобен мащаб е от 2012 година, когато се обяснявало, че коронално изхвърляне на вещество с подобна мощност ще удари по Земята в близките 10 години с вероятност 12%.

Марс в ядрена пепел

На 26 септември на сайта на една агенция се появява новината, че според професора по физика на плазмените частици, ексслужител на американското командване на въздушно-космическа отбрана Джон Бранденбург, „древният живот на Марс може да е бил унищожен поради използването на ядрено оръжие от извънземни цивилизации“.

Справка на Gazeta.ru показва, че Бранденбург не е учен, а хипотезата за ядрена война на Марс е обикаляла мрежата още през 2011 година. Този път повод да си спомним този „учен“ става негова публикация по дадената тема в сп. Journal of Cosmology. Всъщност това списание няма никакво отношение към науката, както няма и коефициент на влиятелност.

Освен това на сайта Journal of Cosmology се предлага книгата на още един подобен автор – някой си Карл Гобсън, който на корицата е изобразен стоящ на храма „Василий Блажени“ в Москва. Той гордо твърди, че тъмна материя не съществува.

При по-внимателно разглеждане се оказва, че сайтът на това „списание“ практически не е обновяван от миналата година. Но любителите на екзотиката могат да намерят там статии, посветени на такива „важни научни дисциплини“ като например астротеология. Срещат се и прилични на пръв поглед научни статии.

Сега представители на „списанието“ съдят НАСА, тъй като смятат, че американската космическа агенция крие „истината“ за живееща на Марс разумна гъба.

Еврика!