Всеки пети е носител на ген на дълголетие и ум

Вариациите на гените, известни като алели, често работят на принципа на усилвател на динамиките – те увеличават или намаляват риска от развитието на едни или други заболявания.

Обект на ново изследване на учените от Калифорнийския университет в Сан Франциско (UCSF) е конкретен алел, носителите на който не само живеят по-дълго, но и притежават големи мозъци в прекия смисъл на тази дума.

Вариацията в гена KLOTHO може да ни помогне да предсказваме здравето на мозъка и да намираме начини да защитаваме хората от разрушителни възрастови болести, такива като Алцхаймер и други деменции, се казва в съобщението на UCSF.

Генът KLOTHO кодира белтъка Klotho, изработван в главния мозък и бъбреците. Оттук той помага да се регулират множество различни процеси, протичащи в човешкия организъм. Тъй като мутиращият ген може да приеме няколко алтернативни форми, една от тях може да се окаже алелът KL-VS, чието единично копие се среща при един на петима души.

Тя е свързана с правилната работа на сърцето и бъбреците, а също така отговаря за дълголетието. Около 3 процента от хората в света живеят с две копия KL-VS, което – обратно, е свързано с по-кратък живот.

По-рано е установено, че хората на средна и по-напреднала възраст с единично копие на KL-VS демонстрират доста по-добри резултати в тестовете за работа на мозъка. Изучаването на алелите на KL-VS показало по-здрава връзка между невроните, което подобрява обучението и паметта.

У носителите на единично копие на KL-VS се наблюдава увеличение на обема на мозъка в предната му част, въвлечена в процесите на планиране и вземане на решения, в сравнение с хората с две копия на този ген или изобщо без тях.

Областта от мозъка, укрепена с вариации в гена KLOTHO, е уязвима пред стареенето и някои психоневрологични заболявания, сред които шизофрения, депресия, злоупотребяване с алкохол или наркотици и т.н. В дадения случай, колкото по-голям е размерът, толкова по-добре работи мозъкът, казват учените.

Изследването е публикувано в изданието Annals of Clinical and Translational Neurology.