В естествен ритъм

Превърнаха клетки от живо сърце в кардиостимулатор.

Американски учени разработиха метод за генна терапия, който дарява обикновените клетки на сърдечния мускул със способността самопроизволно да дава импулси за тяхното съкращаване. Една инжекция от препарата ще замени кардиостимулатора на пациенти със сърдечен блок. Резултатите от изследването са публикувани в сп. Science Translational Medicine.

Едно от разпространените смъртно опасни нарушения в работата на сърцето е неговата блокада, тоест лошата проводимост на импулси, каращи неговите мускулни тъкани да се съкращават. Причините и формата на протичане на блокадата могат да бъдат различни, но всички вариации имат един общ признак: това е ниският и неравномерен сърдечен ритъм.

Основен водач на ритъма се явява предсърдният възел. В здравото сърце неговите импулси потискат всички други – в сърцето има още няколко участъка, способни централизирано да потискат сигналите за съкращаване на мускула.

Предишни изследвания показали, че генът TBX18 е способен да превръща кардиомиоцитите – мускулните клетки на сърцето – в клетки водачи на ритъма. Учените от медицинския център Седарс-Синай в Лос Анджелис предположили, че на негова база може да се създаде препарат, който временно да поддържа пациентите, сблъскали се с усложнения при имплантиране на кардиостимулатор – при около 2% от случаите при такива операции се развива инфекция.

Медиците разработили препарат на основата на аденовирус, доставящ гена TBX18 в кардиомиоцитите, и го изпробвали първоначално на мишки, а след това на прасета – сърцата на последните са много близки по строеж до човешките.

Очакванията на учените се оправдали. Още на втория ден след въвеждането на препарата в сърцето с катетър пулсът на животните, страдащи от сърдечна блокада, се ускорил. Освен това той стабилно се държал на едно ниво през цялото останало време от експеримента – 14 дни.

Контролируемата мутация на кардиомиоцитите, изискваща само минимална инвазивна процедура, довела до същите резултати, които би дало поставянето на кардиостимулатор.

Сега американските медици възнамеряват да изучат дългосрочната ефективност на терапията. Ако методът оправдае очакванията им, то още след три година ще бъде пристъпено към клинични изпитания върху хора.

В перспектива този метод може да замени изцяло кардиостимулаторите. Но на първо място разработката е предназначена за пациенти, на които е противопоказана трансплантация, за такива, които са развили инфекция след поставяне на пейсмейкър, а също за още неродени деца.

Сърдечната блокада може да се открие в утробата на майката, но е изключително трудно да се предприемат мерки поради невъзможността за поставянето на кардиостимулатор на неродения плод. По тази причина подобни деца често се раждат мъртви. Медиците от центъра Седарс-Синай смятат, че методът им ще позволи да се запазва техният живот.