Уроборос се увил и вилнял около Сатурн

© NASA/JPL-Caltech/SSI/Hampton University

Американската сонда „Касини” открила на Сатурн необикновен гигантски ураган, който представлява огромен пръстен, опасващ цялата планета. Това го прави подобен на митичната змия Уроборос, захапала опашката си, твърдят астрономите в статия в сп. Icarus.

„Тази буря с нейните гръмове и мълнии беше истински гигант. Ураганът много дълго не затихна, неговата „глава” бушуваше в продължение на 201 дни. Всеки ден ураганът пропускаше през себе си такова количество въздух, че атмосферата на Земята би била напълно опустошена за 150 дни, ако такъв катаклизъм се случи на нашата планета”, казва Кунио Саянаги от университета в Хемптън, САЩ.

Саянаги и колегите му открили този Уроборос на Сатурн, докато изучавали снимки, получени от сондата „Касини” при поредното й приближаване към планетата през декември 2010 г. Ураганът бил открит на изображения на Северното полукълбо на газовия гигант, получени от автоматичната станция на 5 декември 2010 г.

Ураганът Уроборос, открит на Сатурн от автоматичната сонда „Касини”.
© NASA/JPL-Caltech/SSI/Hampton University

В първите месеци ураганът бързо се разпространил по планетата, движейки се на запад. След известно време направил „околосветско пътешествие”, като се превърнал в гигантски пръстен Уроборос с дължина 300 000 километра. През юни 2011 г. „главата” на урагана се сблъскала с гигантска фуния, появила се в атмосферата през пролетта, и била унищожена. В края на август ураганът изчезнал напълно.

© NASA/JPL-Caltech/SSI/Hampton University

Както отбелязват астрономите, ураганът бил изключително необичаен по природа. Неговото шествие по планетата било съпровождано от мълнии и други събития, което не е характерно за „спокойните” по своя характер урагани на Сатурн. Според изследователите неспокойната природа на Сатурновия Уроборос я прави подобна на ураганите на Земята, а не на планетите гиганти.

Източник: РИА Новости