Учените вече местят обекти по вода с помощта на вълни

© Stuart Hay

Физици от Австралия, Израел и Русия се научиха да преместват обекти по повърхността на вода с помощта на вълни.

Учените са публикували изследването в сп. Nature Physics, а накратко с него можете да се запознаете на сайта на Австралийския национален университет в Канбера.

Специалистите с помощта на вълнови генератор накарали обекти, намиращи се на повърхността на вода, да се движат в посока, противоположна на тази на разпространението на вълните, тоест към техния източник.

Вълните с определена честота били създадени от физиците с помощта на вертикални колебания на клапани, разположени във водата. Според учените такива колебания създавали на повърхността на течността специални триизмерни вълни и вихри, чиято геометрия и динамика като цяло определяли посоката и дори скоростта на движение на обектите.

В експериментите физиците изучавали движението на топка за пинг-понг- За опитния басейн и топката физиците успели да определят набор вълнови честоти, необходими за преместване на обекта във всякакви посоки.

Изследването носи само експериментален характер. Последователна математична теория, която да обяснява наблюдаваните ефекти по преместване на обектите по повърхността на водата, засега няма.

Учените смятат, че откритието им може да намери приложение при отстраняване на последствията от разливи на нефт и масло в моретата, както и да се окаже полезно за дистанционно манипулиране на обекти по вода.

Технологии