Тъмната материя стана още по-загадъчна

© NASA/ ESA, D. Harvey, R. Massey, ESO and D. Coe, J. Merten

Наблюдения на сблъсъци на съвременни галактики и взаимодействието на тъмна материя в тях накарали физиците да се усъмнят, че тази загадъчна субстанция изобщо може да се разделя на частици, взаимодействащи си помежду си, както видимата материя и антиматерията, се казва в статия, публикувана в сп. Science.

„Наблюденията ни свалиха възможността за взаимодействия между две „частици“ тъмна материя под шанса, че два протона ще започнат да се привличат или сблъскват. Това означава, че тъмната материя едва ли се състои само от „тъмни протони“. Ако това беше така, то тогава бихме видели как те отскачат един от друг“, казва физикът Дейвид Харви от Единбургския университет (Великобритания).

Харви и колегите му стигнали до този извод, като проследили с помощта на телескопите „Чандра“ и „Хъбъл“ сблъсъците на 72 галактични купа, в хода на които един куп звезди буквално „прострелвал“ другия.

Наблюдавайки тези сблъсъци, учените се опитали да разберат отразяват ли се те върху състоянието на тези купове тъмна материя, които присъстват във всяка галактика и на които се пада лъвският дял от масата на материята в тях. Такива сблъсъци продължават стотици милиони и дори милиарди години, поради което учените възстановявали техния ход, като сравнявали галактиките на различни етапи от сблъсъка.

По време на този процес учените изхождали от два възможни варианта на поведението на тъмната материя. Един от тях подразбира, че нейните частици слабо, но често взаимодействат една с друга, а вторият говори за редки, но доста силни взаимодействия. В първия случай сблъсъкът на галактики води дотам, че „облакът“ тъмна материя забавя своето движение, а във втория – че част от тях ще бъде разхвърляна по околната междугалактична среда.