Телескоп колкото Земята ще види прическата на черна дупка

Ако гледате електрожен през пясъчна буря, то може да решите, че виждате НЛО. Детайлите са малко, светлината потъва в песъчинките – общо взето, трудно е да се разбере истинската природа на такава светлина…

С центъра на галактиката ситуацията е сходна. За да видим през газа и праха излъчването от ядрото на Млечния път, където има доста интересни обекти, включително най-близката свръхмасивна черна дупка (Стрелец А*), е необходим много голям телескоп. Желателно – с размерите на Земята.

Именно с тази цел с пълна пара се реализира проектът „Телескоп Хоризонт на събитията“ (Event Horizon Telescope, EHT), призван да обедини най-големите радиотелескопни комплекси на Земята в едно цяло. Семейство от три различни комплекса вече се е събирало за наблюдението на Стрелец А* и именно тогава по-ясно от когато и да било са виждани околностите на този обект.

Новият проект, който ще се осъществи към есента на 2015 г., едновременно ще използва доста повече наблюдателни площадки по цял свят и фактически ще създаде радиотелескоп с размери, близки до планетните – без необходимост да се праща в Космоса скъп космически апарат приемник.

За обединяването на радиотелескопите се използва радиоинтерферометрия със свръхдълги бази. Причината, поради която наблюденията на различни приемници може да се използват заедно, е много проста и лежи в основата на природата на всички вълни. Ако две вълни се намират във фаза (върхове срещу върхове и спадове срещу спадове), то те се обединяват, пораждайки по-голяма вълна.

Стрелец A*, черната дупка в центъра на Млечния път, „видяна“ от „Телескоп Хоризонт на събитията“. Червените линии проследяват съставните станции на EHT.