Свръхцивилизации се заселват около бели джуджета?

Съществуват различни варианти за реализация на сфери на Дайсън, например пръстен на Нивън.

Гигантски обитаеми сфери на Дайсън най-вероятно се намират край бледи бели джуджета.

Тази хипотеза обяснява защо досега не можем да открием следи от развити извънземни цивилизации.

Турските учени Салим Огур и Ибрахим Семиз от Bogazici University са издигнали хипотеза, която предлага да се търсят следи от съществуването на сфери на Дайсън край белите джуджета.

Според изчисленията на учените най-добре е те да се разполагат край стари стабилни звезди с малка маса и яркост.

Сферата на Дайсън представлява алтернатива на колонизиране на планета. Концепцията е предложена през 60-те години от физика Фриймън Дайсън. В работата си той описал възможен вариант за развитие на извънземна цивилизация.

Стигайки до определено много високо ниво на технологично развитие, извънземните биха могли да насочат усилия не към междузвездни полети, тераформиране и колонизиране, а към създаването на огромна куха сфера, в центъра на която се намира родното им слънце.

Сферата събира цялата енергия от звездата, а вътрешната ѝ повърхност превишава площта на всички планети в Слънчевата система, взети заедно.

Диаметърът на сферата е съпоставим с диаметъра на орбита на планета, а във вътрешната ѝ повърхност биха могли да живеят трилиони обитатели. С времето концепцията за сфера на Дайсън е изучена внимателно и са предложени множество варианти за нейната конструкция, например във вид на пръстен (пръстен на Нивън), цилиндър, сфера със сложна форма, компенсираща различната скорост на въртене на екватора и полюсите.

На свой ред скептиците твърдят, че изграждането на сфера или дори по-прост и компактен пръстен около звездата изисква огромни нерационални усилия, а материалите за такава конструкция в звездната система вероятно няма да са достатъчни.

Но както и да стоят нещата, астрономите нееднократно са опитвали да открият сфери на Дайсън в други звездни системи. Учените търсят слабо инфрачервено лъчение, което се разпространява от сферата. За съжаление досега не са откривани признаци за гигантски дом на наши братя по разум. Турските учени смятат, че обяснението е банално – трябва да се търси на друго място.

Салим Гур и Ибрахим Семиз са на мнение, че развита цивилизация ще разположи сфера на Дайсън не около млада ярка звезда, подобна на Слънцето, а около умиращо светило – бяло джудже. Благодарение на ниската светимост на бялото джудже диаметърът на сферата може да се намали и да се поддържа на нейната повърхност сила на тежестта, близка до земната, без необходимост от изкуствена гравитация.

Освен това такава сфера може да се направи много тънка – с дебелина на стените само 1 метър. Последното означава, че ще е необходим по-малко материал за строителството ѝ. По-скоро за построяването на сферата ще бъдат достатъчни наличните в звездната система планети, комети и астероиди, които с помощта на нанотехнологии и други, все още недостъпни за нас производствени процеси, може да се превърнат в свръхздрав материал.

За съжаление изчисленията на турските учени показват, че откриването на сфера на Дайсън край бяло джудже засега е невъзможно. Изискват се много години, за да се създадат достатъчно мощни космически телескопи, способни да открият много слаби инфрачервени сигнали от сравнително компактни сфери на Дайсън около бели джуджета.

А и ако извънземните използват почти 100% от енергията на своята звезда или са взели мерки за маскиране на сферата в инфрачервения диапазон, то откриването им ще бъде възможно само с помощта на междузвездни кораби.

Източник: Zoom/CNews