Течна сплав може да придобие форма ала Терминатор

Изглежда, фантастиката става реалност и в скоро бъдеще ще видим истински робот T-1000 от легендарния филм „Терминатор 2“.

Това може да се случи благодарение на учените от университета на Северна Каролина, които успели да създадат нов метод за управление на формата на течен метал.

Химиците използвали специална сплав от галий, който се топи при стайна температура. Те открили, че ако се приложи електричен заряд към тази сплав, намираща се във вода, то може доста лесно да се промени нейната форма.

След три години изучаване учените изяснили как работи това. Оказва се, че ако се подаде напрежение на капка метал, то върху нея се образува много тънко оксидно отлагане, което напълно изчезва при липса на напрежение.

„Върху течността действат две основни сили, които контролират нейната форма и поведение. Това са силата на тежестта и повърхностното напрежение. Ако се научим да контролираме тези сили, то ще можем да контролираме и формата на течния метал“, казва д-р Майкъл Дики, един от изследователите.

Според учените разработката им може да намери широко приложение в много области. Например може да се създават електронни схеми, които да се трансформират в реално време. Също материалът може да се използва за огледала на камери и телескопи, за да има възможност динамично да променя фокуса.

Впрочем не чакайте скоро да срещнете Терминатор. Въпросната галиева сплав във вода губи своите свойства. Но както казват създателите, възможно е да успеят да открият друга сплав, която да има същите характеристики на въздух.

Също така засега е невъзможно да се управлява голямо количество сплав, тъй като силата на гравитация взема връх.

Технологии