Слънцестоене вместо апокалипсис

© manostphoto / FreeDigitalPhotos.net

Астрономите уверяват, че големите астероиди и метеорити са преброени и са под контрол. А Слънцето се държи напълно адекватно и магнитни бури на Земята не се предвиждат. Но астрономическо явление на 21 декември все пак ще има. Денят на зимното слънцестоене – с най-дългата нощ в годината. Но има и положителен момент – след 21 декември денят ще започне да нараства. Неслучайно този ден се нарича слънцестоене и е отбелязван като ден на раждане на Слънцето.

Огромен протуберанс се откъсва от Слънцето и се насочва право към Земята. Всички енергосистеми излизат от строя. Планетата се покрива от тъма и хаос… Горе-долу такъв сценарий за апокалипсис беше предречен на човечеството през есента тази година. Но 21 септември – предишният край на света – вече е назад. Освен това Слънцето, което на този ден трябваше да ни изпрати невиждана магнитна буря, е било тогава спокойно както никога.

„21 септември и 21 март са особени дни от календара. Това са дни, когато Слънцето и Земята са разположени особено и в тези дни има условия за магнитни бури. Затова беше казано, че 21 септември е най-подходящият ден за края на света”, казва Сергей Гайдаш, ръководител на руския Център за прогноза на геофизическата обстановка, цитиран от Вести.ру.

Всъщност нашата Земя е близо до огромен ядрен реактор. Всяка секунда Слънцето изхвърля четири милиона тона заредено вещество. Слънцето дава на нашата планета живот, но може да поднесе и неприятни изненади – мощни изригвания са способни да извадят от строя спътници, да нарушат връзките, но нищо повече, уверяват учените.

„От големите събития на нашия век е 2003 година, но в това време дори пускахме спътници между изригванията и нищо, всичко си работеше добре, и всички си живеят до днес. Ако човек се готви да живее два милиарда години, тогава, разбира се, Слънцето ще бъде друго и може да унищожи нашата Земя, но това няма да е утре”, казва Сергей Гайдаш.

Според календара на маите на 21 декември завършва една епоха и започва друга. Но човечеството няма да загине от Слънцето, твърдят специалистите и показват космически снимки на звездата. Макар че светилото ни сега преживява активен период, то е спокойно.

Не бива да се страхуваме от Слънцето, по-правдоподобен е сценарият с глобална катастрофа с участието на астероид или комета. През 1994 г. целият свят наблюдавал падането на кометата Шумейкър-Леви 9 върху Юпитер.

След тази мощна бомбардировка гигантът Юпитер имал нужда от две седмици, за да възстанови силите си. „Няколко седмици имаше смущения, а после всичко стана спокойно, около две седмици имаше петна на мястото, където падна кометата”, разказва Вячеслав Емеляненко от астрономическия институт на Руската академия на науките.

Ако такава комета падне на Земята, трагедията е неизбежна. Учените са изчислили, че за да се изтрие животът от планетата ни, е достатъчно космическо тяло с размер един километър.

„Ще възникне ударна вълна, цунами, ако то падне в морето, а ако е на сушата, ще изхвърли прах в атмосферата, а ако тялото е още по-голямо, то ще се изхвърли такова количество прах, че ще настъпи ядрена зима и този ефект може да се запази с години”, допълва Сергей Нароенков от астрономическия институт на РАН.

Подобни събития в историята на нашата планета вече са се случвали. Те така се и наричат – „велики измирания”. Последното се е случило преди 65 милиона години. Астрофизиците обаче уверяват, че съвременният свят няма защо да се страхува от астероиди убийци, или поне не през декември тази година.

„Сега ние знаем почти всичко за астероидите, които са по-големи от километър, тоест от такива тела по принцип не бива да се страхуваме. 99% от тях вече са известни, знаят се орбитите им и те няма да се сблъскат със Земята”, пояснява Сергей Нароенков.

С други думи се отменя гибелта на човечеството от смъртоносен астероид. Тоест не ни заплашва съдбата на динозаврите. Макар че много учени смятат, че тези царе на природата са погубени не от космическо тяло, а от обикновените вселенски закони.

„До момента, когато големият астероид е паднал, всички динозаври са били почти измрели. Те са започнали да измират 10 милиона години преди това събитие. Всички животни, всички растения се раждат и после умират”, казва академик Алексей Розанов, палеонтолог от РАН.

Общо взето заплахата от Космоса е доста хипотетична. По-скоро опасност за всичко живо представлява самият човек – неговият егоизъм и по отношение към другите, и по отношение към природата. Но този въпрос вече не е към науката, нито към календара на маите.

В НАСА също са твърдо убедени, че апокалипсисът няма да настъпи на 21 декември. Учените от американската космическа агенция са се опитали да убедят хората в същото с видео, качено на официалния им канал в YouTube. То носи името „Защо краят на света не настъпи вчера”. Така авторите на клипа искали да намекнат, че следващият ден след 21 декември все пак ще дойде.

Видеото предизвикало нееднозначни реакции сред потребителите. Някои сметнали, че в НАСА също се страхуват от края на света, затова са качили клипа не на 22 декември, а още на 11-и. Въпреки че създателите на видеото са искали да обяснят на хората, че краят на света няма да настъпи, съдейки по коментарите в YouTube, инициативата им е предизвикала още повече вълнения. Впрочем експертите са готови да дадат отговор на всички въпроси. От камарата писма, получавани на електронната поща на НАСА, е взето решение да се създаде раздел с често задавани въпроси на официалния им сайт.