Скептицизмът на Айнщайн може да създаде свръхзащитен интернет

© NIST

Скептицизмът на Айнщайн относно квантовата механика може да доведе до създаването на свръхзащитен интернет, смятат учени от Университета по технологии в Суинбърн и Пекинския университет.

Сдържаността на Айнщайн спрямо квантовата механика особено е подчертана във феномена „призрачно действие на разстояние“, което позволява на заплетените квантови частици да остават свързани независимо от разстоянието, което ги разделя.

„До сегашното практическо приложение на този феномен имаше безопасно предаване на съобщения между двама души, независимо от разстоянието между тях – обяснява доцентът от Суинбърнския център за квантова и оптична наука Маргарет Рейд. – В нашата статия ние привеждаме теоретично доказателство, че подобни съобщения може да се предават между повече от двама души, и този процес може да ни даде безпрецедентно ниво на защитеност за бъдещия квантов интернет.“

През 90-те години учените открили, че ние можем безопасно да предаваме зашифровани съобщения и да използваме общ ключ, генериран в процеса на квантово заплитане, за тяхното разшифроване. Използването на квантов ключ означава, че съобщението е напълно защитено от прехващане по време на предаването.

Предаването на заплитане до повече хора означава, че ключът може да се намира във всички приемащи страни, така че е необходимо те да се обединят за разшифроването на съобщението – което, по думите на Рейд, го прави още по-защитен.

„Открихме ,че защитеното съобщение може да бъде изпратено на трима-четирима души, което ни отваря вратата към реализирането на модел на предаването на съобщения от мнозина към мнозина. Съобщението също може да е защитено от прехващане по силата на самата природа на квантовото заплитане.“

„Това доказателство е разработено само на фундаментално теоретично ниво и още не е преминало експериментална проверка – разказва Рейд. – И макар до комерсиалното му приложение да предстои още дълъг път, то ни дава потенциал за създаването на мощна многостранна квантова криптография, която да ни защитава от всякакви опити да бъдат прехванати нашите съобщения.“

Впрочем физиците от университета във Ватерло (Канада) демонстрираха квантова нелокалност за повече от два квантово заплетени фотони. Така квантовият интернет наистина придобива реални очертания.

Kurzweil Accelerating Intelligence