Разумните извънземни – по-скоро гиганти, отколкото джуджета?

© Simon Howden / FreeDigitalPhotos.net

Разумните извънземни, ако те съществуват, тежат повече от 300 килограма. Това сочи ново изследване, основано на математически модели.

Специалистът по космология Фъргъс Симпсън от университета на Барселона е направил своя извод, изхождайки от идеята, че живите организми на други планети се подчиняват на същите закони за съхранение на енергията, които действат и на Земята.

Смята се, че планетите от земен тип притежават най-добри условия за откриване на живот извън пределите на Слънчевата система. Големите живи същества изискват повече ресурси и изразходват повече енергия и следователно са по-малко разпространени. Ето защо на Земята има повече мравки, отколкото китове или слонове.

Това на свой ред позволило на учения да предположи, че вероятността да срещнем в Вселената по-малко живо същество е по-висока, отколкото шанса да видим голям организъм. По думите му Земята може да се явява пример за една от планетите, заселени с разумни същества с неголеми размери.

За да определи минималния размер на разумната форма на живот, Симпсън използвал математически модел. Той взел под внимание разнообразието от форми на Земята и определил най-вероятния размер на организмите на други планети.

Други изследователи се съгласили с изчисленията на своя колега за средния размер, но отбелязали необходимостта да се отчитат и други фактори, като например гравитационните сили на планетите, способни да повлияят на размера и масата на телата на търсените извънземни.

Изследователят Дънкан Форган от школата по физика и астрономия към университета на Сейнт Андрюс разказва пред изданието Newsweek, че планети със силна гравитация може да станат дом за по-дребни същества, докато малки планети със слаба гравитация подхождат за големи същества.

Сет Шостак от института SETI, който се занимава с търсене на разумен извънземен живот, добавя, че големите същества живеят по-дълго. По думите му високата продължителност на живота е необходима и за изработване на технологии за установяване на контакт с външния свят.

В същото време Шостак посочва недостатъците на изследването. Като модел се използва само нашата планета, а големите същества невинаги биват разумни. Той казва, че на хората е помогнало да станат разумни специфичното устройство на крайниците и вертикалното разположение на тялото, а не неговата маса.

Действително в търсене на разумни форми на живот на други планети Земята не може да бъде разглеждана като явен пример. Всяка променлива, която влияе на числеността или раждаемостта на населението, е възприемчива към грешките на отбора, отбелязва ученият.

Данните от космическия спътник „Кеплер“ показват, че милиарди звезди в Млечния път имат от 1 до 3 планети в обитаемата зона. Апаратът вече е открил около 1000 планети около други звезди в нашата галактика, които претендират да са двойници на Земята, и около 3000 потенциални кандидати за тази роля.

Еврика!