Разкриха двадесетгодишната тайна на квазарите

© ESO/M. Kornmesser

Астрофизици от САЩ и Китай твърдят, че са успели да разкрият тайната на квазарите, която вълнува учените в последните 20 години.

Специалистите се интересували от причините, поради които редица квазари, имащи сходни свойства, са обединени в така наречената главна последователност.

Учените успели да свържат наблюденията на квазари от Земята с два основни фактора. Първият се отнася до интензивността на акрецията (падане на околно вещество върху централното тяло) в квазара, а вторият е свързан с особеностите на ориентацията в пространството на астрономи, които провеждат наблюдения на галактични ядра.

Изследването открива нови възможности за разбирането на това как черните дупки набират своята маса и взаимодействат с обкръжението, а също може да допринесе за разбирането на това каква роля играят тези обекти в галактиките и Вселената.

Квазарите представляват активни галактични ядра. Както се смята, в тях се намира свръхмасивна черна дупка, която в резултат на акреция издърпва върху себе си материята от околното пространство. Това води до огромна маса на дупката и лъчение, превишаващо мощността на лъчението на всички звезди в Млечния път и съседните галактики.

Особеност на тези обекти е променливият характер на лъчението от тях.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Nature.