Превод на езика на живота

© Volker Corell

Създателят на Google Translate ще опита да постигне безсмъртие.

Корпорацията Google се раздели с един от най-добрите си учени – архитекта на Google Translate Франц Оч премина в компанията Human Longevity, занимаваща се с изследвания в областта на продължаването на живота, става ясно от сайта на компанията.

Фирмата Human Longevity се оглавява от знаменития биолог бизнесмен Крейг Вентър, прославил се с това, че под негово ръководство изцяло е разшифрован геномът на човека. През 2010 година британското списание New Statesman постави Вентър на четиринадесето място в списъка на 50-те най-влиятелни фигури на планетата.

Неговата компания „събира най-пълната в света база данни за човешките генотипове и фенотипове“, за да открие начин за лечение от заболявания, свързани със стареенето, снижените функции на стволовите клетки, както и от рак, диабет и деменция. За тази цел Human Longevity например секвенира геномите на всички организми, които могат да живеят в човешкото тяло – бактерии, вируси и гъбички.

Франц Оч попада в екипа лекари и генетици благодарение на своите обширни познания в областта на машинното обучение и статистическата обработка на естествения език. Интерпретацията на ДНК, грубо казано, прилича на превод от един език на друг.

Последователността на генома може да се представи като книга от милиарди A, C, G, и T, написани без пунктуация, интервали, но с безсмислени фрагменти от генетичния код, които не носят полезни функции. Не е по човешките сили анализирането и разшифроването на такъв масив данни. Друго нещо са специално създадените за това компютърни алгоритми.

„Вашият генетичен код се превръща във ваш биологичен код, който се превръща във вас. Ние трябва да използваме машинно обучение, за да намерим връзка между гените, които простосмъртните не могат да разгледат. Това е прекалено сложно, цитира Вентър UT San Diego.

Анализът на big data – неконструирани данни с грандиозен обем – е основен бизнес на Google. Създаденият от технологичния гигант преводач е способен мигновено да превежда текстове на 80 различни езика. Относително високата точност на превода се постига с машинно обучение.

Програмистите захранват преводача със стотици хиляди текстове, преведени от живи хора, за да се научи той да разпознава езиковите модели, които впоследствие машината прилага вече самостоятелно в своите преводи. Колкото повече данни получава Google Translate, толкова по-компетентен преводач става програмата.

Оч специализира статистическа обработка на естествения език от 1997 година. Работил е в иновационното крило на Пентагона – DARPA. През 2004 г. става водещ изследовател на Отдела по машинен превод в Google, работейки над гласов превод на речта. Днес преводачът на гиганта наброява над 200 милиона постоянни активни потребители. По оценки на Оч голяма част от всички преводи, изпълнени на планетата, се осъществяват чрез Google Translate.

В Human Longevity той отива като главен специалист по обработката на данни. Опирайки се на опита за езиков превод, той ще отговаря за разработката на нови изчислителни методи, които позволяват да се изолира от генетичния код информация за човешкото здраве. По думите на Оч той възнамерява да прибегне към „най-добрите и ярки области на информатиката, машинното обучение, анализа на големи данни, биология, геномика и биоинформатика.

„С нетърпение очаквам началото на работата с Крейг, за да попълним нашето разбиране за човешката биология и да се научим да управляваме процесите по стареене, увеличавайки продължителността на живота“, казва програмистът.

„Централният проблем в медицината и науката днес, а следователно – и най-големият проблем на Human Longevity, е това как да се интерпретира огромният обем биологични данни, които ние генерираме от секвенирането на индивидуалните геноми. За да се интерпретират и да се прилагат клинично тези данни, са необходими нови изчислителни средства.

Франц не просто е безспорен талант в това дело. Неговият творчески ум позволява да се погледне със свеж поглед, да се заемем за делото така, както никога преди. Радостни сме, че Франц ще се присъедини към нашия опит да революционираме здравеопазването“, казва директорът на компанията.

Оч отива в друга компания, макар че Google има аналогичен проект – миналата година корпорацията създаде дъщерната компания Calico, която също се занимава с изследвания в областта на стареенето и продължаването на живота. Миналата седмица IT гигантът обяви началото на събирането на информация за идеалното здраве на човека въз основа на анализ на кръв, урина и сълзи на стотици участници.

Технологии