Представете си Земята без гравитация

© NASA

Гравитацията е едно от нещата, които смятаме за разбиращи се от само себе си.

Има два пункта, които приемаме като даденост – винаги я има и никога не се променя.

Ако земната гравитация някога се промени, това би произвело сериозен ефект практически върху всичко, което ни заобикаля, защото много неща са организирани около сегашното ѝ състояние.

Преди да разгледаме последствията от измененията на гравитацията, нека да уточним какво е тя. Гравитацията е силата на притегляне между два атома. Да речем, че вземете две топки и ги поставите на масата. Между тези две топки, а по-точно между атомите, от които се състоят те, ще има слабо гравитационно притегляне.

Ако използвате две масивни парчета олово и точни инструменти, ще можете да измерите това безкрайно малко притегляне. Само ако имате гигантско число атоми, събрани наедно – като в случая с планетата Земя, силата на гравитационното привличане ще бъде съществена.

Причината гравитацията на Земята никога да не се променя е в това, че масата на Земята никога не се променя. Единственият начин да се измени гравитацията на Земята е да се измени нейната маса. Достатъчно голямо изменение на масата, което да доведе до изменение на гравитацията, засега не се предвижда.

Можем ли да оцелеем без гравитация?

Нека да игнорираме физиката и да си представим, че в един прекрасен слънчев ден гравитацията на планетата се изключи. Това ще бъде ужасен ден. Ние зависим от гравитацията и вещите, които ни заобикалят – машини, други хора, мебели, химикалката на масата…

Всичко, което не е привързано на място, внезапно ще отплува. Ще отплуват не само мебелите и химикалката, но и атмосферата, водата в океаните и реките. Такъв проблем има и Луната – земният спътник няма достатъчно гравитация, за да задържа атмосферата около себе си, затова там цари почти пълен вакуум. Без атмосферата всяко живо същество ще умре, а всяка течност ще отлети в Космоса.

С други думи, ако планетата се лиши от гравитация, никой няма да остане дълго.

Ако гравитацията внезапно се удвои, ще бъде също толкова лошо, понеже всичко ще натежи двойно. Всяка сграда ще има сериозни проблеми. Домове, мостове, небостъргачи, носещи колони и греди – всички те са изчислени за нормална гравитация.

Повечето здания доста бързо ще паднат, ако увеличите натоварването върху тях двойно. Дърветата и растенията също ще имат проблеми, електропроводите – и те. Налягането на въздуха ще се увеличи двойно и сериозно ще повлияе върху климата.

Сега разбираме, че без нормална гравитация не можем да оцелеем, както без въздух и вода. Това е една от константите, които определят нашия живот.