Преди 1,4 млрд. г. климатът се променял така, както и сега

Учени от Дания и Китай, изучавайки древни утаечни слоеве, открили, че изменението на орбитата на Земята е влияло на климата преди 1,4 млрд. години – в протерозоя – по същия начин, както и сега.

Става дума за циклите на Миланкович. Само че в древността те били малко по-къси, вероятно поради по-близкото разположение на спътника на Земята – Луната. Резултатите от изследването са публикувани в изданието PNAS.

Утаечните породи във формацията Сямалинг (Xiamaling Formation) в Китай пазят доказателства за климатичните цикли, предизвикани от астрономични причини – изменение на орбитата на Земята около Слънцето, в резултат на което те ту се сближават, ту се отдалечават един от друг.

Сега върху климата на Земята влияят циклите на Миланкович, които се сменят на всеки 20, 40 и 100 хиляди години. За последния милион години тези цикли са предизвиквали ледникови периоди на всеки 100 000 години, а ние сега живеем в средата на междуледников период, който продължава в последните 10 000 години.

Според Доналд Канфийлд, ръководител на изследването и професор от Скандинавския център по еволюция на Земята към университета на Южна Дания, историята на земния климат е сложна, и резултатите от изследванията на неговите колеги показват, че климатични цикли, подобни на циклите на Миланкович, са действали още преди 1,4 млрд. години.

В геологията това време съответства на протерозойската ера. Учените се надяват също така да разберат как циклите на Миланкович контролират изменението на климата на Земята.

Авторите на статията представили геохимични и геоложки доказателства за повтарящи се, краткопериодични климатични флуктуации. Например слой органичен материал в протерозойските утаечни породи се различава с времето и по тези различия може да се определи климатът – какви са били ветровете и океанските течения, когато са настъпили периодите на дъждовете.

Циклите, установени в изследването, слабо се отличават от съвременните цикли на Миланкович. Те се проявяват на всеки 12–16, 20–30 и 100 хиляди години, пояснява Канфийлд. Древните климатични цикли са били много по-кратки, вероятно поради това, че Луната е била по-близо до Земята.

Природа