Подсъзнанието не помага за вземането на правилно решение

Холандски психолози са провели експеримент, при който са изяснили наистина ли подсъзнателното мислене облекчава вземането на важни решения.

В последно време много психолози развиват теорията за подсъзнателното мислене, твърдейки, че преди вземането на важно решение е полезно човек да се разсее с някоя и друга интелектуална дейност, и докато разумът му е разсеян, подсъзнанието ще му помогне да вземе правилно решение.

Проведени са много експерименти, в които доброволци трябвало да вземат важно решение, а преди това разсейвали вниманието им, например с решаване на кръстословици. Проблемът е в това, че част от тези експерименти сочат, че отвличането от поставената задача помага на мисленето, а в други – обратното, се оказва, че разсейването не носи никаква полза.

Психолозите от университета на Грьонинген Марк Нювенстайн и Хедерик ван Рейн са провели мащабен експеримент, в който участвали 399 души – в пъти повече от всички предишни изследвания от подобен род. Участниците трябвало да решат кой от четири автомобила или кой от четири апартамента да купят.

Те трябвало да използват 12 фактора, характеризиращи всяка от възможните покупки. Едни групи се съсредоточили изключително върху решаването на поставения проблем, а други се разсейвали с решаването на кръстословици.

След това учените обработили получените материали и сравнили данните с тези от други експерименти. Били подбрани изследвания, които според изследователите не се отклонявали от строгите условия на експеримента. В резултат бил получен извод, че подсъзнателното мислене изобщо не влияе на вземането на решение, тъй като резултатите, показани от двете групи, не се различавали съществено.

Мненията на други учени за това изследване се разминават силно. Едни смятат, че Нювенстайн и Ван Рейн са внесли голям принос в решаването на въпроса, „доколко умно е нашето подсъзнание“. Други смятат, че резултатите от техните изследвания биха могли да са други, ако се включат всички материали, получени преди тях, а не да се подбира част от публикациите.

Освен важния въпрос за ролята на подсъзнанието във вземането на решения изследването на холандските учени очевидно за пореден път поставя въпроса и за точността на провеждане на експериментите и акуратността на научните изследвания.

Резултатите са публикувани в изданието Judgment and Decision making.

Аз, човекът