Обречени сме, ако не напуснем Земята

© Intel

Ако човечеството иска да оцелее в дългосрочна перспектива, ще трябва да намери начин да напусне планетата Земя.

Познати ли са ви тези думи? Те отново звучат от устата на известния астрофизик Стивън Хокинг.

Възможно е да са ни останали по-малко от 200 години, за да си изясним как да избягаме от родната планета.

В противен случай измиране може да грози нашия вид, казва Хокинг пред Big Think.

„Ще бъде доста сложно да избегнем катастрофи в близките сто години, да не говорим вече за следващите хиляда или милион години – казва Хокинг. – Нашият единствен шанс за дългосрочно оцеляване е не да останем на планетата Земя, а да се разпространим в Космоса.“

Хората на Земята ги чака риск от два типа катастрофи, смята Хокинг. Първия тип можем да създадем самостоятелно, например като предизвикаме кардинална промяна в климата или създадем ядрено или биологично оръжие.

От лицето на Земята може да ни изтрият и редица космически явления. Астероид, сблъскал се със Земята, ще убие голяма част от населението и ще остави останалата част от планетата негодна за живот. Високоенергийни гама-лъчи от свръхнова недалече от Млечния път може да се окажат разрушителни за нас.

Животът на Земята може да се окаже под заплаха и от извънземни цивилизации, за което обича да говори Хокинг. Опасните пришълци могат да завладеят планетата и нейните ресурси за собствено ползване. За оцеляване нашият вид би било по-безопасно да има резервен план във вид на други светове.

„Човешката раса не бива да държи всички яйца в една кошница, или на една планета. Да се надяваме, че няма да изпуснем кошницата, преди да разпределим товара.“

Хокинг отговаря и на въпроса, какви недостатъци у хората би променил и какви добродетели би подобрил, ако беше възможно. „Най-много бих искал да поправя в човека неговата агресия. Тя е давала преимущество при оцеляването в дните на пещерните хора, за да получат повече храна, територия или партньор, с когото могат да продължат рода, но днес тя заплашва да ни унищожи всички.“

Що се отнася за качеството, „това, което бих искал да подобря, е емпатията, съчувствието. Тя ни задържа в състояние на мир и любов“, отбелязва Хокинг. Професорът добавя, че космическата надпревара за хората ще бъде „застраховка за живот“ и трябва да продължи.

„Изпращането на хора на Луната е изменило бъдещето на човешката раса по такъв начин, за който още дори не подозираме – казва той. – Тя не е решила насъщните ни проблеми на планетата Земя, но ни е позволила да ги погледнем под друг ъгъл, отвътре и отвън.“

„Смятам, че дългосрочното бъдеще за човешката раса трябва да бъде Космосът и че той представлява важна застраховка за живот за нашето по-нататъшно оцеляване, тъй като може да възпрепятства изчезването на човечеството чрез колонизиране на други планети.“

През декември 2014 г. Хокинг направи друго предупреждение – че изкуственият интелект може да означава край на човешката раса.

През януари т.г. екип учени и предприемачи, сред които Елън Мъск и Стивън Хокинг, подписаха открито писмо, обещаващо да постави началото на изследвания по безопасността на изчислителната техника.

Писмото предупреждава, че без каквито и да било гаранции за развитие умните машини могат да означават тъмно бъдеще за човечеството.