„Нови хоризонти” се буди за срещата с Плутон

© NASA

Космическият апарат „Нови хоризонти“ (New Horizons) ще бъде събуден за срещата с планетата джудже Плутон. Апаратът, изпратен в Космоса през януари 2006 година, още три седмици ще се наслаждава на електронния сън, но на Земята вече тече с пълна сила подготовката за знаменателното събитие.

То ще се състои през януари 2015 година – „Нови хоризонти“ ще започне да изследва далечната планета джудже и ще продължи работа половин година.

„Нови хоризонти“ функционира нормално и с крейсерска скорост спокойно пътешества през космическото пространство на 4 милиарда километра от дома – разказва Алис Боуман, оператор на мисията от лабораторията за приложна физика към университета „Джон Хопкинс“. – Но времето за почивка свършва – сега апаратът трябва да се събуди, да стигне до целта си и да започне да твори история.“

От момента на изпращането „Нови хоризонти“ е прекарал около една трета от своя полет (1873 дни) в спящ режим. Общо учените са му организирали 18 периода на „сън“, всеки от 36 до 202 дни. Когато корабът се намира в спящ режим, голяма част от инструментите му бездействат, само системите за мониторинг проследяват неговото състояние и изпращат сигнали на Земята.

Средно операторите „будят“ апарата около два пъти годишно, за да проверят най-важните системи и да калибрират инструментите, а също да съберат научни данни и да коригират курса, ако има необходимост за това.

Спящият режим помага да се намали износването на електрониката на космическия апарат, както и да се снижат операционните разходи и да се освободят персонал и комуникационни ресурси на НАСА за работа по други мисии.

В момента бордовият компютър на „Нови хоризонти“ е програмиран по такъв начин, че да излезе от спящ режим на 15 януари 2015 година. 90 минути след събуждането апаратът ще рапортува на Земята за своята активност.

Сигналът има нужда от 4 часа и 25 минути, за да се добере до нашата планета. Операторите трябва да го получат в 21,30 часа северноамериканско източно време (тоест в 4,30 ч. на 16 януари българско време). Тогава „Нови хоризонти“ ще се намира на 4,7 млрд. км от Земята и само на 260 млн. км от Плутон.

След няколко дни събиране на данни, проверка на навигацията, системите за проследяване, предаване на данни и тестове на записващите устройства екипът на мисията ще започне проверка на научните инструменти и операционни системи.

Предстои космическият кораб да събира информация за глобалната геология и топография, състава на повърхността и температурата на Плутон и неговия най-голям спътник Харон, да изучи атмосферния състав и структурата на планетата джудже, както и да обърне внимание на малките луни и да търси нови спътници и пръстени.

Сред научните инструменти на „Нови хоризонти“ са топловизьори, ултравиолетови спектрометри, компактна многоцветна камера, телескопична камера с висока резолюция, два мощни спектрометъра на частици и детектор на космически прах.

Благодарение на радиоизотопен термоелектрически генератор целият космически кораб работи с по-малка мощност от две 100-ватови крушки.

Наблюденията започват на 15 януари и ще продължат до края на юли 2015 година. Най-близо до Плутон апаратът ще бъде на 14 юли 2015 година.