Нова ракета на Елън Мъск се взриви на старта

На полигона „Макгрегър“ в Тексас по време на изпитателен старт се взриви прототип на многоцелева ракета носител Falcon 9R, конструирана от частната калифорнийска компания SpaceX.

Според организаторите жертви и пострадали няма. Ракетата се взривила в първите секунди след старта. Контролните датчици фиксирали нарушение в работата на автоматичните системи, отбелязал официалният представител на компанията Джон Тейлър. Опитният образец на Falcon 9R е снабден с три двигателя.

В задачата на експеримента влизал старт на ракетата и нейното връщане на стартовата площадка по аналогия със създадената по-рано ракета за вертикално излитане и кацане Grasshopper. На старта са присъствали представители на Федералната авиационна администрация на САЩ.

Конструкторите разчитат, че производството на следващото поколение многоцелеви ракети трябва да струва десетки пъти по-евтино. Но изпращането на товари в Космоса е свързано с рискове. Космическата програма по създаване на кораби за многократно използване ще бъде продължена независимо от неуспешния старт на Falcon 9R.

SpaceX е частна компания, разработваща ракети носители Falcon и космически кораби Dragon. През 2008 година тя  сключи договор с НАСА на стойност 1,6 млрд. долара за 12 полета до Международната космическа станция в продължение на седем години с ракети със средна товароподемност Falcon 9.

Собственикът на SpaceX Елън Мъск нарича Falcon най-евтиния начин за доставка на апарати в Космоса. Стойността на старта е от 56 до 77 млн. долара. Стартът на руски „Протон“ или европейска ракета Ariane 5 струва 100 млн. и 200 млн. долара съответно.