Нов двигател ще ни води на Марс само за месец

© Ad Astra Rocket Company

Частни компании работят по 12 проекта на НАСА за напреднали космически технологии.

Сред тях са по-бързо придвижване в пространството, създаване на условия за живот за човека на други планети и разработка на малки спътници, които да изучават Космоса.

Всички тези проекти ще бъдат осъществени в рамките на програмата Next Space Technologies for Exploration Partnerships, или „Следващите космически технологии за партньорство в Далечното разузнаване“ (в англоезичния вариант – съкратено „Следваща стъпка“).

Сега компанията Ad Astra Rocket, базирана в Тексас, обяви работата си над двигател, който може да отведе човека на Марс само за 39 дни. Двигателят VASIMR (Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket – електромагнитен ускорител с променлив специфичен импулс, използващ плазма в качеството на гориво, се разработва от 1999 г.

Двигателят VASIMR работи с плазма, електрически зареден газ, който може да бъде нагрят до високи температури с помощта на радиовълни и манипулации със силни магнитни полета.
© Ad Astra Rocket Company

За него се говори вече няколко години, тъй като той може да съкрати времето за път до Марс от няколко месеца до няколко седмици, макар че устройството може да се нуждае от ядрен източник на захранване.

Успешните изпитания на прототипа са проведени през 2013 година, така че сега НАСА разглежда възможността за използване на този двигател по време на бъдещи мисии към Червената планета.

Очаква се, че плазмените ракети с двигател VASIMR ще изразходват сравнително малко гориво.
© Ad Astra Rocket Company

„Ние сме във възторг от подобни планове и се гордеем с това, че обединяваме сили с НАСА в заключителните етапи от подготовката на мисията и с нетърпение очакваме успешните резултати от това партньорство“, казва д-р Франклин Чанг Диаз, изпълнителен директор на Ad Astra Rocket, физик и астронавт.

През следващите три години НАСА планира да отдели около 10 млн. долара за компанията с цел усъвършенстване и довеждане на двигателя до готовност за полети в Космоса. Планира се, че с изтичането на този срок ще бъде демонстриран нов прототип на устройството, VX-200-SS, който ще бъде способен да работи непрекъснато повече от сто часа.

Двигателят VASIMR може да стане част от космически кораб, който един ден ще отведе хората на Марс. На илюстрацията – ракетата Space Launch System (SLS), която ще изпълни изпитателен безпилотен полет през 2019 година и ще вземе полезен товар.
© Ad Astra Rocket Company

Предишната версия на VASIMR е извършила 10 000 старта на висока мощност, но те продължили по-малко от минута. Ако двигателят заработи за повече от 100 часа, това означава, че разработчиците са на верен път и в един прекрасен ден ще могат да монтират своето изобретение на космически кораб, смятат експерти.

С помощта на тази и някои други технологии НАСА планира да развива възможността за изследване на Луната и Марс.

„Частните партньори бяха избрани по техните технически възможности да създават важни технологии, а също по предишните им разработки, много от които се използват от правителството – казва Уилям Герстенмайер, ръководител на едно от управленията на НАСА. – В крайна сметка тези разработки ще ни помогнат да формираме стратегия за пътешествия на човека из Слънчевата система.“

По-рано Boeing обяви шест степени, необходим за пътешествия на Марс. Две от тях са в стадий на производство – това са корабът Orion и ракетата SLS. Останалите четири са в процес на разработка.