Невиждано „звездно” шоу очаква Марс

© Dana Berry; Sources: Stephen Mojzsis, University of Colorado/NASA Lunar Science Institute; William Bottke, Southwest Research Institute (SWRI)

Кометата ISON, която така и не преживя срещата със Слънцето, малко ни разочарова, но астрономите не се готвят да скучаят.

Очаква се нова гостенка, само че тя ще посети не Земята, а Марс.

Поредната „комета на века” ще се приближи към повърхността на Червената планета много по-близо, отколкото която и да било комета се е приближавала до земната повърхност в известната ни история.

Резултатът ще бъде метеорен дъжд от такъв епичен мащаб, че някои се опасяват за здравето на космическите апарати, намиращи се на марсианска орбита.

Кометата C/2013 A1 е открита от учените в обсерваторията Сайдинг Спринг в Нов Южен Уелс (Австралия). Тя трябва да пресече орбитата на Марс на 19 октомври 2014 година. Първоначално изглеждаше, че кометата ще се вреже в планетата, но следващи изчисления са изключили сблъсък. Все пак интрига ще има, и то каква.

Космическата скитница ще се приближи до Марс на около 89–173 хил. км (за сравнение – за цялата история на астрономически наблюдения най-близо комета е прелитала до Земята през 1770 г. на разстояние 3,5 млн. км, отбелязва Бил Кук от Центъра за космически полети „Маршал” на НАСА). На такова разстояние комата – облак от газ и прах, заобикалящ кометата и простиращ се на стотици хиляди километри от кометното ядро, е способна да обхване цялата планета, включително естествените и изкуствените й спътници.

Кук и колегите му се възползвали от резултатите от измерването на кометната кома и стигнали до извода, че в продължение на два часа при най-голямото сближаване на кометата с Марс плътността на космическия прах в атмосферата на планетата от 1 до 10 хиляди пъти ще превишава показателите на ниска околоземна орбита.

Индийският апарат Mars Orbiter Mission и американският MAVEN ще успеят да се доберат до Марс преди срещата му с кометата и определено няма да им е леко. „Всяка голяма частица, летяща със скоростта на кометата, представлява заплаха за космическия апарат”, подчертава Брус Янковски от Колорадския университет в Боулдър (САЩ), сътрудник на проекта MAVEN. Той и колегите му сериозно се отнасят към предупреждението и вече се занимават с оценка на риска, за да предприемат необходимите мерки.

За апаратите на повърхността на Червената планета обаче заплаха няма – те не само няма да пострадат, но и ще получат възможност да видят невероятно шоу. Кометният прах ще окъпе небето – според изчисленията интензивността на дъжда ще бъде няколко милиона метеора на час!

Марк Лемън от Тексаския университет A&M (САЩ) се надява, че марсоходите Curiosity и Opportunity не само ще изпратят прекрасни снимки, но и ще могат да измерят създаваните от метеорната буря радиовълни, което ще спомогне за изучаването на марсианската йоносфера.

„Ако имах възможност, не бих отказал да съм на Марс в този момент”, казва Кук.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Icarus.

Източник: NewScientist