Необичайна тройна звезда може да се окаже четворна

© ESO/M. Kornmesser

Група астрофизици са публикували на сайта arXiv.org статия, описваща „невъзможната“ тройна звезда KIC 2856960.

Учените са анализирали данните, събрани за четири години наблюдения от космическия телескоп „Кеплер“.

„Кеплер“ е наричан ловец на екзопланети. Този апарат дълго беше използван за търсенето на далечни светове по транзитния метод.

Обсерваторията следеше звезди и улавяше минималните затъмнения, предизвикани от преминаването на планетите по диска на светилото. Така учените определяха масата, размера и орбиталния период на потенциалните, но невидими директно екзопланети.

В новото изследване способностите на „Кеплер“ били насочени към идентифицирането на светилата, а не на техните подопечни светове. Подобно на това как планетата предизвиква спадане на яркостта на родителската звезда, друга звезда съседка може да предизвика подобен ефект.

Авторите са анализирали данните от космическата обсерватория, събрани за четири години наблюдения. Така те изчислили звездата KIC 2856960, която се оказала тройна. Астрономите наблюдавали незначителни транзити по диска на голямата звезда четири пъти дневно, а също и едно голямо затъмнение веднъж на 204 дни.

Изхождайки от получените записи, учените направили извод, че системата KIC 2856960 се състои от близо разположени две неголеми звезди с орбитални периоди 0,26 дни, които се въртят около по-голяма звезда с период 204 дни. Но тези данни не предизвикали особен интерес, тъй като подобна картина е обичайна за тройните звезди.

Изследователите искали да установят повече характеристики на изучаваната система, например точните орбити и масите на обектите, затова им се наложило да се задълбочат в анализа на получените данни.

На този етап, признават учените, е сложно да се определи къде са реалните данни и къде са така наречените фонови ефекти, предизвикани от нееднозначността на резултатите от наблюденията. Именно по тази причина откритите екзопланети се класифицират на потвърдени и непотвърдени.

Колкото повече учените анализирали данните, толкова по-заплетени ставали резултатите. На пръв поглед няма грешки: KIC 2856960 е тройна звезда. Но когато астрономите започнали да разглеждат възможните варианти на орбитите, нито един от тях не се оказал верен. Дори когато някои варианти повече или по-малко се вмествали в общата картина, възниквали необясними колебания в данните.

Тогава астрофизиците решили, че KIC 2856960 може да е четворна звезда, но в такъв случай орбитата на една от двойната звезда трябвало да се намира в точен резонанс с другата. А такава ситуация според учените е крайно малко вероятна.

С други думи, данните от „Кеплер“ се оказват неубедителни. Четиригодишните наблюдения се оказват недостатъчни за установяване на всички необходими характеристики на системата, за да стане ясно явява ли се KIC 2856960 тройна или четворна звезда.

Екипът се надява в близко бъдеще да събере повече данни за тази загадъчна небесна конфигурация и да разкрие нейната тайна.