Необичаен астероид се разкъсва на части от бързото въртене

© M. Drahus, W. Waniak (OAUJ) / W. M. Keck Observatory

Изследователски екип начело с астрономи от Ягелонския университет, Полша, измериха параметрите на рядък тип „активни астероиди“, които от време на време изхвърлят в Космоса прах.

Астрономите използвали за наблюдения инструментите на обсерваторията Кек, разположена на Хаваите, и успели да измерят скоростта на въртене на един от тези обекти около собствената си ос. Така учените открили, че астероидът се върти толкова бързо, че е способен да изхвърля прах и фрагменти породи от своята повърхност в космическото пространство.

Тези отломки и прах го следват при движението в Слънчевата система и се виждат добре на получените от изследователите снимки.

За разлика от стотиците хиляди традиционни астероиди, изпълващи Главния астероиден пояс на Слънчевата система, така наречените активни астероиди, открити преди няколко години, в известен смисъл са подобни на кометите, тъй като при движение по орбита, в резултат на бавна, но продължителна сублимация, се образува „опашка“, подобна на кометните.

През 2010 година астрономите открили нов тип активни астероиди, „изстрелващи“ в Космоса отломки без всякаква видима причина. За обяснението на този феномен учените издигнали две хипотези.

Според първата изхвърлянето на прах се дължи на сблъсъци с малки космически обекти. Второто предположение е, че прахът се изхвърля от повърхността на астероида под действието на мощни центробежни сили, възникващи при бързото въртене на космическия камък около собствената си ос.

За проверка на тези хипотези през август миналата година екип астрономи начело с Майкъл Драгус от Ягелонския университет поискал предоставяне на време на телескопа Keck II за наблюдение на активния астероид P/2012 F5.

Екипът планирал да определи скоростта на въртене на изследвания обект и да определи, има ли около него отломки с по-големи размери. Резултатите от наблюденията показали, че в опашката зад астероида има четири доста големи фрагмента породи. Периодът на въртене на астероида около собствената му ос, според измерванията на учените, е 3,24 часа.

Своите резултати изследователите интерпретират като потвърждение на хипотезата, че причина за изхвърлянето на прах и отломки от повърхността на активните астероиди са центробежните сили, възникващи при бързото въртене на космическите камъни около собствената си ос.

Изследването е публикувано в изданието Astrophysical Journal Letters.