Неандерталците разделяли труда по полов признак

© Comunicación CSIC

Испански антрополози са изяснили, че в обществото на неандерталците е съществувало разделение на труда по полов признак.

Учените от Висшия съвет по научни изследвания на Испания (CSIS) са анализирали външния вид и строежа на 99 предни и кучешки зъби на 19 неандерталци, чиито останки били открити в Испания, Франция и Белгия. Възрастта на скелетите е от 100 до 44 хил. години.

Както твърди Антонио Росас от Испанския национален музей по естествознание, неандерталците са използвали зъбите като „трета ръка“ – с тях те отделяли кожа или „режели“ месо.

Следите от тази дейност, оставени върху зъбите на мъже и жени, се оказали различни – при силния пол се наблюдавали повече прорези върху емайла и дентина в горната част на зъбите, а при нежния пол – в долната. Това накарало учените да се замислят за разделение на труда.

Изследователите и преди знаели, че жените основно са обработвали кожите и са правели дрехи, но с оръдията на труда, например каменни накрайници, са се занимавали мъжете. Смяташе се, че мъжете и жените заедно са ловували големи животни. По-точни данни за разделението на труда при неандерталците досега не били получавани.

Смятало се също така, че разделение на труда се е появило едва при „сапиенсите“, но че такова не е имало при неандерталците.

Статията на испанските учени е публикувана в изданието Journal of Human Evolution.