Наскоро Млечният път вероятно се е сблъскал с друга галактика

Сливането на двете черни дупки е породило мощно гама-излъчване…
© Julie Turner / Vanderbilt University

Преди известно време астрономите откриха гигантски мехури над и под диска на нашата галактика, състоящи се от заредени частици. От двете страни на диска (с диаметър 100 000 светлинни години) тези мехури се простирали на 50 000 светлинни години. Смята се, че ги е породила активността на свръхмасивната черна дупка в центъра на Млечния път. По-късно били открити и следи от релативистки струи, изхвърлени от централната черна дупка.

Но от наблюденията се знае, че Стрелец А* (предполагаемият виновник за произшествието) е рядко спокойна свръхмасивна черна дупка и от нея не се очаква да даде такива мощни изхвърляния на заредени частици без особени причини. А релативистките струи, следи от които астрономите смятат, че са открили, възникват само при особени условия – например при поглъщане от черната дупка на огромно количество вещество от междузвездната среда.

Кели Холи-Бокелман от университета Вандербилт в САЩ и колегите й предлагат друго обяснение на необичайната активност, породила гигантските мехури. В центъра на галактиката сега има значително по-малко стари звезди, отколкото следва да се очаква, като се има предвид историята на нейното формиране. Причината може да е обект (или група), „почистващ” галактичното ядро от остатъци от стари светила. Изследователката предполага, че такова тяло, или по-точно две тела едновременно, са били свръхамсивната черна дупка Стрелец А* и относително малката на нейния фон (около 10 000 слънчеви маси) черна дупка в центъра на галактика джудже – спътник на Млечния път, погълнат от нашата галактика. Това се е случило преди около 10 млн. години.

…оставило гигантски мехури над и под галактичния диск.