НАСА засекретява резултати от генетични изследвания на МКС

© Robert Markowitz / NASA

НАСА няма да разгласи публично резултатите от медицинско изследване по влиянието на едногодишно пребиваване в Космоса върху здравето на астронавта Скот Кели, съобщава Nature News.

Вторият бордови инженер Скот Кели ще се намира на Международната космическа станция (МКС) от края на март 2015 до пролетта на 2016 година.

През този и след този период учените ще проследят измененията в здравето на астронавта, които ще се сравнят със здравето на неговия брат близнак – пенсионирания вече астронавт на НАСА Марк Кели.

Лекарите се интересуват от физиологичните и биологичните трансформации, които ще протекат с организма на Скот Кели под действието на микрогравитацията и повишената радиация на орбитата на Земята, например измененията в когнитивните способности, главния мозък, стомашно-чревната микрофлора, метаболизма и имунната система.

Особено внимание учените ще обърнат на генетичните трансформации, които може да се наблюдават при Скот Кели.

По-конкретно НАСА се интересува от измененията в ДНК метилирането и размерите на теломерите. Последните представляват крайни участъци на хромозомите, изпълняващи защитна функция. Тяхната дължина, както се смята, намалява с възрастта. Също с възрастта се променя и ДНК метилирането. Тези роцеси са свързани с т.нар. епигенетични изменения в организма, с използването на които учените вече с висока точност могат да оценяват възрастта на човека.

Очаква се, че условията в Космоса ускоряват стареенето на организма. НАСА възнамерява да изясни с братята близнаци как именно се случва това. Стойността на биомедицинските изследвания на агенцията по дългосрочното пребиваване на човек на орбита се оценява на 1,5 млн. долара.

НАСА вече има на разположение образци ДНК и тъкани на близнаците. Братя Кели вече са дали кръв, урина, слюнка и изпражнения за анализ. Очаква се, че аналогични процедури ще се провеждат по време на едногодишната мисия, както и след нея. Освен това братята ще водят специални дневници и ще се придържат към определени хранителни режими. Това ще позволи да се проследят измененията в организма на Скот Кели още щом той се върне на Земята.

Без съгласието на близнаците НАСА няма да разгласява резултатите от наблюденията. Това няма да се прави и по етични причини – очаква се, че в хода на изследванията може да бъдат установени фактори (например предразположение към заболявания, рискът от развитието на които се повишава при пребиваване в Космоса), които могат да послужи като противопоказание за дългосрочно пребиваване на човека в Космоса, по-конкретно за полети на Марс.

През 1998 година НАСА изпрати на орбита 77-годишния астронавт Джон Глен, който за първи път е бил в Космоса през 1962 г. По този начин космическата агенция е получила уникални сведения за въздействието на Космоса върху остаряващия организъм. Но изследването, провеждано с близнаците, се явява първо по рода си.

Независимо че рекордът по пребиваване в Космоса сега принадлежи на космонавта Сергей Крикальов (803 дни), Русия досега не е ровеждала опити с участието на близнаци.

Скот и Марк Кели са родени на 21 февруари 1964 г. в Ню Джърси. И двамата са капитани Първи ранг на Военноморските сили на САЩ.

Марк се отправя на орбита през 2001 година като пилот на совалката „Индевър“. Той приключва кариерата си на астронавт с препоследния полет в рамките на програмата Space Shuttle през 2011 година. Общо в кариерата на Марк Кели има четири старта, а в Космоса е прекарал повече от 54 дни.

За разлика от своя брат Скот е бил на орбита три пъти, а времето на пребиваването му в космоса надвишава 180 дни.