Маймуните притежават метапознание

Прието е самосъзнанието у животните да се проверява с огледало: досега само човекоподобните маймуни, делфините, слоновете и свраките познават себе си в огледалното отражение. А как стоят нещата с метапознанието?

Метапознание се нарича способността да мислиш за собственото си мислене, или контролът над собствените мисли. Както изяснили учените от колежа „Олбрайт“ (САЩ) в ново изследване, метапознанието не е чуждо и на маймуните – макаците резус са способни да осъзнават своите мисли и да ги съотнасят към своите действия.

В хода на експеримент маймуните трябвало да преместят курсора на екрана на компютър с помощта на джойстик. Докато наблюдавали макаците, учените установили, че животните напълно разбират своите действия, а не просто визуално следят движенията на курсора на екрана.

Получените резултати свидетелстват, че маймуните, както и хората, могат да имат чувство за собствено Аз, което им помага да вземат определени решения. Макаците разпознавали собствените си действия на екрана на компютъра сред движенията на редица други обекти, които се местели по екрана на случаен принцип.

Получените резултати свидетелстват, че маймуните имат някаква форма на самосъзнание. Учените все още не знаят как точно е устроено то, но няма никакви съмнения, че макаците имат достъп до собствените си мисли и разбиране на своите действия.