Нов клас препарати спират стареенето

Удължаването на живота означава борба със старческите болести, които правят хората недееспособни.

Изследователите откриха нов тип лекарствени препарати, способни съществено да продължат периода на здравословния живот на човека.

Новите лекарства, наречени сенолитици, унищожават старите клетки и дават забележителен ефект още след първия прием.

Група учени от изследователския институт Скрипс (TSRI), Mayo Clinic и редица други научни и медицински институции са открили нов клас препарати, които на животински модели са демонстрирали забавяне на процеса на стареене, подобрили са работата на сърцето и са продължили периода на живота в добро здраве.

Препаратите са наречени сенолитици (senolytics).

За многообещаващото откритие учените съобщили на 9 март 2015 година, по-късно статията ще се появи и в изданието Aging Cell.

„Ние смятаме това изследване за голяма крачка по пътя към разработката на методи за лечение, помагащи безопасно да се удължи животът или да се лекуват възрастови заболявания – казва един от авторите на изследването, проф. Пол Робинс от TSRI. – Когато сенолитиците може да се използват във всекидневната клиничната практика, ще настъпи нова ера в медицината.“

Както е известно, стареенето се съпровожда с натрупване на стари клетки, които са прекратили деление. На младини нашият организъм непрекъснато се обновява, но на старини в тялото ни има все повече клетки, които не се заменят с нови, в резултат на което организмът се сблъсква с голямо количество възрастови заболявания.

За съхраняване на здравето през целия живот е необходимо да се намери начин да се убиват старите клетки, но без да се засягат младите.

Учените открили, че стареещите клетки се държат така, както и раковите – при тях се появява повишена експресия на механизмите на оцеляване, които блокират апоптозата (естественото умиране на клетките). По такъв начин препаратите за лечение на онкозаболявания биха могли да помогнат в борбата със старите клетки.

Догадката на учените се оказала вярна – със стареенето на клетките ефективно успели да се преборят използваното в медицината противораково лекарство дазатиниб (продава се под търговската марка Sprycel) и природното съединение кверцетин (антихистамин и противовъзпалително средство).

Изпитания на култури клетки показали, че тези съединения избирателно предизвикват смърт на старите клетки, но не въздействат върху младите и здравите. Дазатиниб унищожава стареещите клетки предшественички на мастните клетки на човека, а кверцетин е по-ефективен срещу стареещи ендотелни клетки.

Съчетаването на двата препарата дава мощен антивъзрастов ефект. Тестовете върху животни показали, че дори еднократно въвеждане на двата препарата подобрява функциите на сърдечносъдовата система, повишава издръжливостта, намалява симптомите на остеопороза и укрепва костите.

При стари мишки положителната реакция от страна на сърцето и съдовете се наблюдава пет дни след въвеждането на препаратите, като ефектът продължава поне седем месеца. Периодичното въвеждане на препаратите в мишки с ускорено стареене продъжлило здравия им живот, задържайки възрастовите заболявания на гръбнака и остеопорозата.

Авторите отбелязват, че преди изпитанията на новия клас лекарства върху хора се изисква отчитането на множество фактори. Дазатиниб и кверцетин са известни препарати, но при продължителен прим могат да възникнат странични ефекти, които е необходимо да се отчитат.

И все пак изследователите са изпълнени с оптимизъм – препаратите трябва да се вземат нечесто, като дори частичното снижение на симптомите на стареенето рязко повишава качеството на живот на възрастните хора.

Някои експерти твърдят, че „лекарство срещу смърт“ ще бъде създадено още към края на това столетие. По-скоро това ще бъде сложен комплексен курс на лечение, който ще разшири периода на живота в здраве. Той ще блокира естествени механизми, които активират стареенето на нашия потенциално безсмъртен самообновяващ се организъм.

Обикновено учените предпазливо говорят за възможностите за удължаването на здравата възраст поне двойно, тоест човек да остава млад и силен на 100 години, след което да започва старостта.

Но теоретично при липсата на странични ефекти хипотетично „лекарство срещу старост“ може да удължи живота безкрайно.