Мощен взрив уж разтърси Андромеда

Wikimedia Сommons

Учените от космическата обсерватория на НАСА Swift съобщиха за мощен взрив, регистриран на 28 май 2014 година в съседната галактика Андромеда – в 0,21 часа българско време, а по-късно опровергаха информацията.

Този взрив е известен като гама-експлозия и е един от най-мощните електромагнитни събития във Вселената.

Точната причина за такива явления е неизвестна, но се смята, че гама-експлозиите протичат, когато се сблъскват две неутронни звезди. Това са мъртви ядра на звезди, с маса като тази на нашето Слънце, заключена в размерите на малък град. Когато те се сблъскват, протича толкова мощен взрив, че той може да се види в цялата Вселена.

Алън Дафи, доктор по астрономия от технологичния университет Суинбърн, твърди, че гама-експлозиите са толкова силни, че ако се случат в нашата галактика, могат да доведат до смърт на всичко живо на Земята.

„Телескопите от цял сят сега са фокусирани към Андромеда, наблюдавайки идващата светлина, за да разберат повече за това събитие – обявил той. – Това, че взривът се случи толкова близо, само на 2,5 милиона светлинни години от Земята, ни позволява да се надяваме, че наземните неутринни обсерватории ще могат да фиксират последствията от това събитие, което може да се дължи например на сливането на две неутронни звезди.

В резултат на взрива вероятно са се образували и гравитационни вълни, предсказани от общата теория на относителността. За съжаление най-големият в света детектор на гравитационни вълни – Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory (LIGO), сега е закрит за ремонт и не може да фиксира притока на вълните от този източник.“

Учените обаче отбелязват, че след като отново анализирали данните от Swift, стигнали до извода, че изригването вероятно грешно е било взето за гама-експлозия. По-скоро астрономите са наблюдавали светенето на кълбовиден звезден куп, който вече присъства в каталозите. Но е необходимо още известно време, за да се изясни въпросът.