Китайска програма определя възрастта по лицето

Китайски биоинформатици създадоха алгоритъм, който позволява безгрешно да се изчисли възрастта на човека по триизмерни снимки на неговото лице. Учените са представили изводите си в статия, публикувана в сп. Cell Research.

Със стареенето на човешкия организъм се променя не само неговата външност, работата на неговите органи и клетки, но и ръстът, формата на тялото и черепа.

Тези изменения протичат поради това, че хрущялът постепенно се топи, а костите стават по-тънки с извличането на калция, а съотношението на мускулната маса и мастната тъкан постепенно се променя.

Най-бързото и най-забележимо е как се променя нашето лице при прехода от зряла в старческа възраст. Биоинформатикът Дзин-Дун Хан от Академията на науките на Китай в Шанхай смята, че тези изменения могат да се използват за точно изчисляване на календарната и биологичната възраст на човека.

Той е проверил тази хипотеза, като изучил триста триизмерни снимки на човешки лица на възраст от 17 до 77 години, получени в Шанхай с помощта на набиращата популярност камера 3dMDface. Тези жители на града се съгласили да вземат участие в експеримента и позволили на учените да им вземат кръвни проби, които се използвали като класически индикатор на човешката възраст.

Използвайки тези снимки, Хан и колегите му създали специална евристична програма, която се учела да изчислява възрастта на шанхайците, проследявайки малки изменения в устройството на техните лица. Както отбелязват учените, за този алгоритъм бил важен не общият облик на лицето, а разположението на специални опорни точки. Разстоянието между тях и тяхното разпределение са приблизително еднакви за всички хора от една възраст.

След известно време програмата се научила практически безгрешно да изчислява възрастта и да определя няколко участъка на лицето, чиято форма най-много се променя със стареенето. Например ширината на устата и носа, разстоянието между тях забележимо се увеличава с възрастта, а ъгълчетата на очите постепенно се „плъзват“ надолу.

Голям „бонус“ към създаването на тази програма било това, че учените успели да потвърдят, че наистина съществуват две обособени групи хора, едната от които старее по-бързо, а другата – значително по-бавно.

Разликата в биологичната възраст, както показала програмата, може да надвишава шест години при еднаква календарна възраст от 40 години. Този факт, както смятат авторите на статията, следва да се отчита от лекарите при предписването на лекарства и избор на терапия при лечение на заболявания.

Интересното е, че кръвта се оказала по-малко надежден индикатор на възрастта, тъй като част от биохимичните признаци за стареене означавали едно за мъжете и съвсем друго – за жените, което намалявало надеждността на оценките.

Както смятат Хан и колегите му, тяхното изобретение ще помогне на геронтолозите да изучат как протича процесът по стареене в най-общи черти и да намерят методи за борба с него.

Източник: РИА Новости