Кацането на Марс ще бъде меко (ВИДЕО)

Специалисти от НАСА изпитаха системата за точно кацане ADAPT (Autonomous Descent and Ascent Powered-flight Testbed), с чиято помощ перспективен космически кораб ще може да извърши меко кацане на зададен участък.

ADAPT е построена на базата на многоцелевите ракети с вертикален старт и приземяване Xombie, разработена от американската космическа компания Masten Space Systems.

Благодарение на системите LVS (Lander Vision System) и G-FOLD (Guidance for Fuel-Optimal Large Diverts) апаратът ще може самостоятелно да определя своето местоположение в пространството и да избира оптимална траектория на движение към необходимата точка за кацане.

LVS ще позволи да се правят снимки на повърхността на планетата, които да се сравняват с изображения от базата данни, което дава възможност да се определят точните координати на кацането за спускаемата капсула.

G-FOLD използва алгоритъм за изчисление и корекция на оптималната траектория на движение на космическия кораб и е нещо като аналог на системите за спътникова навигация GPS.

Изпитанията на системата ADAPT на ракета Xombie са проведени в калифорнийската пустиня Мохаве – ракетата два пъти се издигнала на височина 325 метра и успешно коригирала своето кацане, достигайки спускаемата платформа на 300 метра от стартовата площадка.

Инженерите на НАСА отбелязват, че разработените системи нямат аналог и се явяват значителен прогрес в осигуряването на меко и точно кацане на апаратите върху повърхността на планети, което ще намери приложение в бъдещи мисии на Марс.

Технологии