Като замръзнали в ледниковия период

Тъй като за последните хиляда години в Алтай и Саяните климатът слабо се е променил, екосистемата е останала практически същата каквато е била през плейстоцена.

В различните фантастични произведения (литература, кино, компютърни игри) периодично се срещат разкази за „захвърлени светове“ – тайни местенца на планети, за които времето сякаш е забравило. Вера Ржичанкова от университета на Южна Бохемия (Чехия) и колегите ѝ твърдят, че поне един такъв регион наистина съществува. Е, наистина там няма нито динозаври, нито мамути, нито йети, нито атланти.

Става дума за Алтае-Саянския екологичен регион, разположен в Централна Азия. За разлика от другите области на Земята той слабо се е променил от времето на последния ледников период.

Учените съставили списък на бозайниците, живеещи в 14 региона на Евразия, и ги сравнили с данните за седем евразийски локации в периода преди 35–12 хил. години. Изяснило се, че списъкът с бозайниците, характерни аз Алтай и Саяните в западната Част на Монголия и Южен Сибир (кон, северен елен, сайга, росомаха), е подобни на древното ледниково общество. Впрочем разлики има и те са очевидни – отсъстват мамути, например.

Но това не е страшно. Главното е, че тук, както и преди, съществуват животни, които отдавна не живеят на други места. Пред нас е рядък пример за аналог на плейстоценовото общество, съгласен е Джон Стюарт от университета в Борнмът (Великобритания).

Алтай и Саяните все още не са изучени надлъж и нашир, така че може да чакаме и други изненади. Например през 2010 г. там са открити охлюви, смятани за измрели след топенето на ледовете.

Мястото е запазило студения и сух климат, пояснява Павел Тарасов от Свободния университет на Берлин. Колкото и да е странно, по време на последния ледников период е имало същата суша и значителни области от Евразия са били лишени от сняг. Активно е расла тревата, допринасяйки за разпространението на тревоядни животни.

Още по-добре климатът от онова време дълго време се е съхранявал на малкия остров Врангел в Северния Ледовит океан, където мамутите са измрели само преди 4000 години.

Не може да не се каже и това, че Алтае-Саяните вероятно са изиграли важна роля в историята на човечеството. Именно там се намира Денисовата пещера, където през 2010 година са открити останки на нов вид хора – денисовци, на 50 000 г. Там са открити и кости на неандерталци и оръдия на разумния човек. Това е единственото място на света, което са обитавали едновременно три хоминини.

Ржичанкова не може да допусне, че това е просто съвпадение. Тъй като климатът в Алтае-Саян е оставал стабилен в продължение на дълго време, то не само животните, но и древните хора вероятно са намирали там убежище и разбира се, прехрана. „Все повече и повече причини да се смята изтокът на Евразия за убежище“, подчертава Стюарт.

Когато ледниковият период приключил, алтайците са напуснали планините и са се разселили по целия свят. Генетичен анализ сочи, че с древните обитатели на Алтай и Саяните са свързани и европейците, и коренните американци.

Резултатите от изследването са публикувани в PLoS ONE.

Природа