Карта на загадъчни молекули хвърля светлина на стара загадка

Учени създадоха карта на загадъчни молекули, открити в Космоса, с която хвърлят светлина на стара загадка.

Като анализирали стотици хиляди небесни обекти, астрономите създали карта на тайнствени молекули, които създават това, което астрономите наричат „дифузна ивица в междузвездното пространство“ (DIBs).

За първи път тези ивици били открити от американския астроном Мери Лий Хейгър от Ликската обсерватория (САЩ) през 1922 г. Те се определят като нежелателни линии, които били създадени от нещо в междузвездното пространство.

Оказало се, че тези загадъчни линии са възникнали от различни молекули, но дълго време учените не знаели какви точно. Новата карта е основана на данните от Слоановския цифров обзор на небето (SDSS).

„В момента картата още е непълна, но вече можем да наблюдаваме множество интересни частици“, казва изследователят Брис Менар.

Екипът учени от университета „Джон Хопкинс“ (САЩ) анализирали светлината на повече от половин милион звезди, галактики и квазари, за да разберат движението на тези молекули, а също да установят техните особености извън пределите на Млечния път. Например някои от тях „предпочитат“ плътните области газ и прах, докато други се намират в пустинни области далеч от звезди.

„За първи път можем да видим как загадъчните молекули се движат по галактиката. Това е много полезно и внася ново разбиране в динамиката на Млечния път“, допълва изследователят Гейл Засовски.

Истинската природа на тези молекули продължава да е загадка, но благодарение на новото изследване учените са се приближили до разнищването на тази тайна.