Какво се случва между сперматозоида и яйцеклетката?

По какъв начин се опознават яйцеклетката и сперматозоидът? Благодарение на какъв механизъм, приемайки един сперматозоид, яйцеклетката веднага се „затваря“ за други?

Тези досега нерешени въпроси най-после имат отговор.

С други думи, забравете за птичките и пчеличките! Ако наистина искате да разберете как се правят бебетата, запознайте се с Юнона и Изумо.

Оплождането протича, когато яйцеклетката и сперматозоидът се срещат и се обединяват, формирайки ембрион. Но как точно става процесът на „запознанство“ между тях, досега оставаше тайна.

Сега изследователите са успели да идентифицират протеин на повърхността на яйцеклетката, който взаимодейства с друг протеин на повърхността на сперматозоида, в резултат на което двете клетки се обединяват.

Протеинът на яйцеклетката бил кръстен на римската богиня на плодородието и брака Юнона, а мъжкия нарекли Изумо в чест на японско брачно светилище.

Оказало се, че тези два протеина играят важна роля в размножаването на бозайниците, включително човека. Разбирането на тяхната роля може да помогне в развиване на методите за лечение на безплодие, както и при разработването на нови противозачатъчни средства.

„Изследвайки процесите на взаимодействие между Юнона и Изумо, вече знаем какво трябва да се случи между рецепторните протеини на повърхността на клетката и сперматозоида в момента на зачатието“, казва Гавин Райт от института „Сангър“ във Великобритания, един от изследователите, участвали в проучването, публикувано в сп. Nature.

Сега учените изследват яйцеклетки на безплодни жени, опитвайки се да определят има ли дефекти в техните рецептори Юнона. Около 20% от случаите на безплодие не могат да се обяснят от съвременната медицина, обясняват изследователите.

Райт допълва, че ако дефекти в Юнона наистина участват в човешкото безплодие, може да бъде разработен прост, неинвазивен генетичен скрининг тест за идентифициране на засегнатите жени и да се търсят начини за лечение.

Протеинът Изумо е открит от японски специалисти още през 2005 година, но неговият партньор в женската яйцеклетка досега оставал неизвестен. Изследователите от института „Сангър“ са създали изкуствена версия на Изумо и са установили експериментално с кой протеин от яйцеклетката взаимодейства той.

Учените забелязали също, че щом започне процесът на оплождане, Юнона веднага изчезва от повърхността на яйцеклетката, сякаш „затваря крепостта“ за другите сперматозоиди.

Reuters