Какво е да живееш в звезден куп?

Трийсет хиляди мощни слънца сияеха в пълното си великолепие и изгаряха душата му трийсет хиляди пъти. Величествената гледка бе по-заплашителна и смразяваща с ужасяващото си безразличие от острия вятър, който фучеше над студения, страховито мрачен свят.*

Нашата планета се намира в периферията на Млечния път, на място, което ще не се явява звезден вакуум, ако можем така да се изразим, но концентрацията на светила тук е доста ниска.

В резултат до най-близката до нас звезда са няколко светлинни години, а на нощното небе може да се наброят не повече от 6000 звезди във всяко полукълбо.

Но има места, където звездите са много, много повече. Това са звездните купове, или клъстерите. Какво щеше да бъде, ако нашето Слънце се намираше в такъв куп?

Тогава нашето небе би изглеждало доста необичайно. Екип астрономи, в сътрудничество с Astronomy Magazine, са решили да покажат на какво може да прилича животът на планета, чиято система се намира в звезден куп.

В качеството на пример бил избран купът 47 Тукан (NGC 104). Той се намира на 17 000 светлинни години от нас, а диаметърът му е само 120 светлинни години.

47 Тукан

В звездния куп 47 Тукан има 570 000 звезди и всички те се намират в относителна близост една до друга. Вероятно около някои от тях има планети и ето модел на небето от една такава планета.

В този звезден куп нашата планета би била заобиколена от няколко хиляди звезди на квадратна светлинна година (няколко хиляди звезди на квадратен парсек). Това е няколко хиляди пъти по-висока звездна плътност, отколкото в нашата локация. Средното разстояние от звезда до звезда в този случай би било 0,05 светлинни години.

Според специалистите от такава планета може да се видят 130 000 светила, осветяващи я 20 пъти по-ярко, отколкото Луната осветява нашата Земя нощно време.

–––––