Извънземните пак не влязоха в контакт

© Alex Cherney/terrastro.com

Резултатите от последното изследване на американски астрономи, заети с търсенето на извънземен разум, вероятно ще разочароват привържениците на идеята на Фокс Мелдър от сериала „Досиетата Х”. Изследователите са стигнали до извода, че разумният живот е доста рядко явление в нашата галактика.

Групата, в която влиза една от най-известните „ловкини” на извънземен живот – Джил Тартър от института SETI, търсила разумни сигнали на повече от сто звезди. Изглежда, този подбор изобщо не е показателен за Млечния път, в който има около двеста милиарда светила.

За времето на търсене на извънземни послания, започнало още през 1959 г., учените са изследвали доста повече потенциални кандидати. Но този път целите не били избрани случайно. Според данните на телескопа „Keплер” повечето от тях имат в пределите на обитаемите си зони поне една планета, а това означава, че вероятността от съществуването там на живот – такъв, какъвто го познаваме, се увеличава съществено.

С помощта на радиотелескопа Green Bank екипът поверявал всяка система в диапазона от 1,1 до 1,9 гигахерца. Той съответства на сигналите, които самите ние изпращаме от Земята. В него попадат и две честоти, на които търсенето се осъществява от самото начало на проекта. Това е честотата 1,420 гигахерца, която съответства на излъчването на атомния водород, и 1,662 гигахерца, присъща на хидроксилната група, влизаща в състава на водата. Струва си да отбележим, че за краткото наблюдение в тесния диапазон може да се разчита на успех само в случай че сигналът целенасочено е изпратен към Земята.

Така или иначе изследването не довело до желаните резултати и извънземните така и не са заявили за себе си. Подробностите ще бъдат публикувани в статия в изданието Astrophysical Journal.

Все пак авторите на работата не се отчайват. Те се готвят в близко време да проведат допълнително търсене на сигнали за отделни системи в момента, когато техните планети се построят в една линия от гледна точка на Земята. Това ще позволи да се засекат сигнали, ако между тези планети има връзка.

Диапазонът, в които работят „ловците на извънземен разум”, включва т.нар. водна дупка с честоти, характерни за излъчването на водорода и хидроксилната група.