Избраха 5 места за кацане на кометата Чурюмов-Герасименко

С помощта на подробната информация, събрана от космическия апарат „Розета“ през първите две седмици от изучаването на кометата 67P Чурюмов-Герасименко от близко разстояние, в качеството на потенциални участъци за кацане на спускаемия модул „Филае“ са избрани предварително пет места.

Изборът на правилното място за кацане, набелязано за средата на ноември, представлява сложен процес. Предстои учените да подберат локацията, на която спускаемият апарат ще може да поддържа връзка с „Розета“, подходяща по релеф и имаща достатъчно слънчева светлина, за да може спускаемият модул да зарежда батериите си, и в същото време – не прекалено, че да доведе до прегряване на апарата.

Специалистите са изучили снимките от повърхността на кометата с висока резолюция, направени от „Розета“ на около 100 км от повърхността, данните от измерването на температурата, налягането и плътността на газа около ядрото. Освен това са отчетени и данните от ориентацията на кометата спрямо Слънцето, нейното въртене, маса и повърхностната ѝ гравитация. В резултат са били определени пет възможни участъка за кацане.

Участък А

Това е най-вероятното място за кацане, разположено на голямата част на кометата. Учените трябва да изучат само потенциално опасните зони на тази повърхност, например падини и склонове, както и условията за осветяване.

Участък B

Има равнинен релеф, намира се на по-малката част на кометата и се смята за относително безопасно място за кацане, но недостатъчната осветеност може да стане проблем за продължителна работа.

Участък C

Третият участък се намира на по-голямата част и има сложен релеф, включително скали, хълмове и равнини. Той още изисква и внимателно изучаване на оценката на рисковете. Участъкът е добре осветен, подходящ за продължителни работи.

Участък I

Сравнително равно място на по-малкия дял, но релефът и зоната на пресечената местност изискват внимателно изучаване. Условията на осветяването обещават да бъдат напълно подходящи.

Участък J

Той прилича на предишния – също се намира върху по-малкия дял, има интересни особености на повърхността и добро осветление.

Следващата крачка ще бъде всестранен анализ на всяка от площадките от 50 км, за да се определят възможните стратегии за доставката на спускаемия апарат във всяка от тях. Към 14 септември петте участъка ще бъдат напълно оценени и класирани, за да се избере основната площадка за кацане и резервните варианти.

Кацането на 100-килограмовия модул трябва да се състои в средата на ноември, когато кометата ще се намира на около 450 млн. км от Слънцето. Днес 67P се намира на 6,5-годишна орбита около Слънцето и на разстояние 522 млн. км от него.

В точката на най-голямо сближаване кометата заедно с „Розета“ ще се намират на 13 август 2015 година – на разстояние 185 млн. км от Слънцето.

В случай на успех „Филае“ ще стане първият в историята космически апарат, кацнал на комета. А неговите инструменти ще съберат безценна научна информация непосредствено от повърхността на „опашата звезда“.