Ибупрофен удължава живота

© SCIMAT/Science Source

Препаратът ибупрофен може да премахне главоболието ви и да успокои болката в ставите. Според резултатите от ново изследване, публикувано в изданието PLoS Genetics, той има още едно преимущество – повишава продължителността на живота при някои лабораторни организми.

Изследователите отдавна изучават възможността за продължаването на живота при мишки и червеи. Препаратите, които дават на тези същества дълголетие, може да се открият в много аптеки по цял свят – сред тях са например аспирин или метформин. Някои изследвания сочат, че ибупрофенът също трябва да се прибави в този списък.

Това вещество потиска възпалителните процеси в организма, които съпътстват много възрастови заболявания, и възможно подпомагат самия процес по стареене. Освен това редица анализи показват, че хора, които приемат ибупрофен от дълго време, са по-малко подложени на развитието на две възрастови заболявания – Алцхаймер и Паркинсон.

Биохимикът Майкъл Полименис и колегите му от университета на Тексас са въвели в дрожди, нематоди и плодови мушици дози от препарата, съпоставими с човешките. Продължителността на живота при всички три типа организми се увеличила в сравнение с контролната група. При дрождите например ибупрофенът продължил живота със 17%, при червеите и мишките – с около 10%.

Но причината за този резултат все още не е съвсем ясна. Препаратът въздейства на хората, като блокира ензима циклооксигеназа, който помага да се синтезират допринасящите за възпалението молекули. Но при дрождите и червеите няма такива ензими и те не страдат от възпалителни процеси.

Предишно изследване показало, че подложените на въздействието на някои препарати дрожди престават да произвеждат аминокиселината триптофан, която участва в производството на белтъци. Полименис открил, че нивото на триптофан се снижило в клетките на дрождите, подложени на въздействието на ибупрофен. Препаратът също стимулирал разрушаването на белтъка, позволяващ на клетките да поглъщат триптофан.

Ибупрофен намалява съдържанието на триптофан с около 15–20% (при дрождите). Възможно е върху продължителността на живота по някакъв начин да влияе именно този процес.

Така многобройните изследвания показали още, че вместо да убиват организмите, умерените стресови въздействия (например средни дози радиация или токсични химични вещества) всъщност увеличават живота. Възможно е неголемият дефицит на триптофан, предизвикан от въздействието на ибупрофен, да работи по сходен начин.

Полименис и колегите му открили също, че противовъзпалителният препарат изменил още нивото на няколко аминокиселини в клетките на дрождите. Може би ибупрофенът подпомага дълголетието, влияейки върху тези вещества.

Струва си да отбележим, че досега изследванията не са показали, че ибупрофенът или други лекарства увеличават продължителността на човешкия живот.

Специалистите предупреждават хората, които с нетърпение чакат екстраполацията на резултатите от това изследване: продължителната употреба на ибупрофен има множество странични ефекти, сред които и смъртоносно стомашно кървене.