Хапчета с фекалии ще лекуват бактериални инфекции

© Jean-Etienne Minh-Duy Poirrier/Flickr

Болестотворните бактерии клостридии могат да предизвикат редица опасни заболявания, като например тетанус, газова гангрена и ботулизъм.

Тези микроорганизми практически са неубиваеми, тъй като притежават висока устойчивост към стандартни антибиотици.

Сега обаче се е появила нова, много необичайна методика за борба с патогенните клостридии – чрез прием на фекалии под формата на капсули.

Фекалиите са богат източник на стомашни бактерии, без които, както е известно, човек не може да оцелее. От баланса на благотворните и болестотворните микроорганизми в стомаха зависи здравословното състояние и затова присаждането на тези микроорганизми се явява перспективна и най-главното – естествена методика за борба с различен род недъзи.

Миналата година стана известно, че поглъщането на фекалии от дебели мишки довело дотам, че те загубили излишното тегло. Оралният прием на фекалии от здрав донор е признат за ефективен и безопасен метод на лечение на затлъстяване.

Сега по аналогичен начин медиците са решили да победят и инфекциозните болести. Всъщност така наречените фекални трансплантации, насочени към борба с бактериите, се практикуват от 1950 г.

Такова лечение възстановява естествения баланс на бактериите в стомаха, но самата терапия протича при прекалено неприятни условия за пациента – фекалиите се въвеждат в организма при колоноскопия или чрез пластмасова тръбичка през носа или устата се въвеждат в стомаха. Освен неприятните усещания болният се сблъсква и с определени рискове.

В новото изследване, публикувано в изданието Journal of the American Medical Association, учените показват, че замразени фекалии, поставени в чисти прозрачни капсули в порции по 1,6 грама, са също толкова ефективни, но доста по-безопасни, отколкото стандартните методи за терапия.

Резултатите от експеримента показали, че за 8 седмици 18 от 20 доброволци в клиничните изпитания напълно се избавили от опасна диария, основен симптом на заболяване. За времето на лечение те приели от 30 до 60 таблетки с фекалии.

„Възможно е гълтането на чужди фекалии да не е най-щастливото събитие във вашия живот, но този метод е ефективен и много по-приятен от колоноскопията или ендоскопията с последващо имплантиране на същите фекалии“, казва водещият автор на изследването Илан Янгстер от Харвардския университет.

В бъдеще учените планират да установят оптималната доза за лечение на всяко заболяване, предизвикано от клостридии. Пускането на капсулите на пазара също не е далече.