Големият колайдер ще става два пъти по-мощен

© Maximilien Brice / CERN

Големият адронен колайдер ще бъде спрян до 2015 година. За това време той ще бъде модернизиран, след което ще стане два пъти по-мощен, отколкото е сега.

„Операциите за 2012 година са завършени. Ще се видим отново за кратко през 2013-а, по време на сеанса на протон-ядрени сблъсъци. Протон-протонните сблъсъци на висока енергия ще се възобновят през 2015 година”, се казва в съобщение на онлайн монитор за състоянието на колайдера. „Доскоро и благодаря за рибата”, се шегуват учените, цитирайки фраза от книгата на Дъглас Адамс „Пътеводител на галактическия стопаджия”, която в тази книга произнасят делфините, напускащи Земята.

Преди да бъде спрян окончателно, на колайдера ще бъде проведен още един експеримент – от 14 януари до 10 февруари 2013 г. на него ще има сблъсъци на протони с оловни ядра. След това започва работата по модернизацията на ускорителя.

През 2015 г. благодарение на ремонта сумарната енергия на сблъсъците на протони ще нарасне от сегашните 7 тераелектронволта на 14 тераелектронволта. В резултат учените ще могат по-често да провеждат такива сложни експерименти като раждането на Хигс бозона. А и физиците се надяват това да разшири възможностите по търсенето на „новата физика” – теоретични разработки, които са необходи, за да се обяснят недостатъците на Стандартния модел, такива като произхода на масата, асиметрията на материята, произхода на тъмната материя и тъмната енергия.

Пускането на Големия адронен колайдер през 2008 г. породи вълна страхове – мнозина се опасяваха, че работата му може да унищожи планетата и да отвори черна дупка. Мрачните прогнози не се сбъднаха, а тази година с помощта на ускорителя учените откриха следи от нова частица, която може да се окаже легендарният Хигс бозон.

Технологии