Физиците уточниха масата на топ кварка

© FNAL

Физиците от ЦЕРН и американската лаборатория „Енрико Ферми“ представиха нова, по-точна стойност на масата на най-тежката елементарна частица – топ кварка.

Топ кваркът, или „истинският“ (truth) кварк, представител на „третото поколение“ кварки, е предсказан от теоретиците още през 1973 година, а е открит през 1995 година на американския колайдер Теватрон, който тогава бил единственият ускорител, чиято енергия била достатъчна за раждането на топ кварка.

Това е най-тежкият кварк и най-тежката от откритите елементарни частици – той е 170 пъти по-тежък от протона и тежи приблизително колкото атома на волфрама.

Измерванията, направени на Теватрон, който бе спрян през октомври 2011 година, са дали стойност на масата на топ кварка 173,2±0,87 гигаелектронволта (GeV). Но данните от Големия адронен колайдер, получени през 2010–2011 г., са дали малко по-различно число –173,29±0,95 GeV.

Сега учените с помощта на специален математически апарат комбинирали тези измервания и получили нова, най-точната засега стойност – 173,34±0,76 GeV.

Уточнената маса на топ кварка ще позволи на учените да проверят математическото описание на квантовите съотношения между топ кварка, Хигс бозона и W бозона, носител на слабото взаимодействие.

Освен това с негова помощ теоретиците ще могат да уточнят предсказанията за стабилността на полето на Хигс и свързаните с това особености на еволюцията на Вселената, както и да се опитат да видят несъответствия в основната физична теория – Стандартния модел, което може да отвори пътя към „новата физика“.

По-рано физиците от Фермилаб откриха последния от предсказаните от теориите начин за раждането на топ кварка и така завършиха „портрета“ на тази частица. Те изучили архивни данни за повече от 500 трилиона протон-антипротонни сблъсъка на Теватрон. В резултат успели да открият 40 сблъсъка на частици, в които единични топ кварки се раждали благодарение на слабо ядрено взаимодействие чрез т.нар. s-канал.

Учените за първи път открили раждането на топ кварки в резултат на „работата“ на силното ядрено взаимодействие – силата, която свързва кварките в съставните частици – адроните. В този случай топ кварките се раждали по двойки – топ кварк и неговата античастица, които след кратко време – 5×10-25 секунди, се разпадали на W бозони и b кварки.

Стойността на масата на топ кварка в експериментите на Теватрон и Големия адронен колайдер и комбинираният резултат.